Review TWICE in Parijs: Een demonstratie van wat K-pop hoort te zijn

TWICE stond op maandag 11 september in een uitverkochte Accor Arena in Parijs. In een zaal, die nog zwoel was van de recente hittegolf, brachten de negen leden van de groep het beste van zichzelf. Het werd een avond vol meezingers, indrukwekkende choreografie en vooral eindeloze energie.

De tijden waarin K-popgroepen tijdens hun “wereldtournee” enkel naar Azië en Noord-Amerika trokken, lijken voorbij te zijn. De afgelopen weken waren KARD en TWICE zo te zien in Europa en op dit moment is (G)I-DLE aan het touren door Europa. Wij waren erbij voor TWICE in Parijs en zagen een tot in de puntjes afgewerkte show van een ervaren K-popgroep.

TWICE

TWICE maakte haar debuut op 20 oktober 2015 als eerste girlgroup van JYP Entertainment sinds Miss A uit 2010. Vanaf hun eerste single Like Ooh-Ahh werd duidelijk dat TWICE muzikaal voor een andere weg koos. De groep gaat resoluut voor aanstekelijke popmuziek, waarmee ze al snel uitgroeiden tot een van de populairste K-pop girlgroups aller tijden.

Die populariteit was duidelijk te merken tijdens hun uitverkochte ‘Ready To Be’-tour. De tour startte april in Zuid-Korea en trok vervolgens al naar Australië, Japan, de Verenigde Staten en Canada. Hoewel het al de vijfde wereldtournee van TWICE is, stond de groep voor de eerste keer in hun carrière in Europa. En daar zaten fans duidelijk al lang op te wachten.

Acht jaar in één show

De huidige tour van TWICE is dus de ‘Ready To Be’-tour, naar aanleiding van hun gelijknamige EP die in maart verscheen. Maar het concert was gevuld met al de grootste hits van TWICE. Sommige kregen een nieuwe staging en choreografie, anderen zaten verwerkt in een medley. Maar het geheel werd zo een uitgebreide ode aan de succesvolle carrière van de groep.

Omdat TWICE zo’n uitgebreide discografie heeft, zaten niet alle hits in de vaste setlist. Maar daar had de groep een handige oplossing voor. Tijdens de encore werd een rad van fortuin het podium opgerold, met daarop enkele van de hits die de setlist niet haalden. De twee nummers waarop het rad landde, werden door de groep gezongen.

Jihyo

Leider Jihyo, die tijdens de twee concerten in Londen de zwaarste choreo’s moest uitzitten doordat ze zich niet 100 procent voelde, straalde in Parijs misschien wel het meeste. K-popfans weten uiteraard al langer dat er niemand is die haar job zo graag doet als Jihyo en ook in Parijs was dat duidelijk te merken. Zo gaf ze tijdens elk nummer 110 procent van zichzelf en kon je duidelijk horen dat zij zo goed als elke noot live zong.

Het hoogtepunt van haar vocale talent kwam er tijdens de razend populaire hit Feel Special. Waarbij Jihyo een deel van het nummer volledig a capella bracht. In een snikhete Accor Arena zorgde de zangeres zo even voor kippenvel bij alle aanwezigen.

@marianamgoncalv Queen Jihyo ? #twice #twiceinparis #readytobetour #jihyo #feelspecial #fyp #viral ♬ original sound – mar

Negen solo’s

Maar niet alleen Jihyo kreeg haar moment in de spotlight. Alle negen leden van TWICE kregen tijdens deze tour hun eigen solonummer. Voor Jihyo en Nayeon ging het daarbij om hun eigen solonummers, Killing Me Good en Pop. De andere zeven leden zetten hun talent in de verf.

Zo bracht main dancer Momo een indrukwekkende choreografie op Move van Beyoncé, waarvoor er zelfs even een paal op het podium werd geïnstalleerd voor een sensuele paaldans. Sana, Tzuyu, Mina en Jeongyeon brachten elk een cover van een bekende hit waarbij ze vooral focusten op dans. Rappers Dahyun en Chaeyoung gingen dan weer voor een ballade die ze op vleugelpiano en gitaar brachten. Beiden wisten ze zo een gevoelige snaar te raken bij het publiek. Chaeyoung bracht hier het zelfgeschreven nummer My Guitar.

Eindeloze energiebom

TWICE maakte haar debuut in oktober 2015 en is ondertussen dus al bijna acht jaar bezig. Vorig jaar tekenden alle leden bij voor nog eens zeven jaar en het valt op dat ze hun job nog steeds met dezelfde passie doen. Zo zijn de interacties van de leden met elkaar steeds oprecht en blinken ze uit in hun synchrone choreografie. Bij momenten deed TWICE vier intense nummers na elkaar door zonder pauze en toch verzwakte hun energie geen seconde. Maar ook bij het publiek bleef de energie tijdens het volledige optreden op ongekende hoogte. Het mocht dan wel bakken en braden zijn in de zaal, er werd geschreeuwd, gesprongen en vooral gedanst met de negen dames van TWICE.

@bibi_jmn C’etait amazing #twice #twiceconcert #twiceparis #readytobe ♬ original sound – Jiminshiiii

Tijdens de bijna 3 uur durende show was er ook bijna geen enkel dood moment. Zo heeft TWICE een geweldige oplossing voor de vervelende pauze voor de encore van het optreden. Op dat moment draaien alle camera’s zich naar het publiek voor de zogenaamde dance-cam. Hierbij worden de refreinen van de nummers van TWICE gespeeld en worden dansende fans gefilmd in het publiek. Zij verschijnen dan op de grote schermen, waardoor de pauze van zo’n tien minuten voorbijvliegt.

@ricmaa_ la danse des onces trop chou à paris ?? #twice #twiceinparis #twiceonce #readytobe #kpop #kpopstan #kpopfyp #kpopactu #multistan #twiceconcert #danceonce #breakdanceonceparis #breakdanceonce ♬ son original – Ricmaa ✨

En ook tijdens de encore die daarna gepland stond, was de energie zowel op het podium als ernaast nog steeds aanwezig. Parijs had geluk bij het rad van fortuin en kreeg met het Japanse Hare Hare en klassieker Signal twee hits voorgeschoteld. Tijdens dat laatste nummer dirigeerde Jihyo een volledige sectie van de zaal vanop het podium. Duizenden mensen volgden met hun lichtgevende lightsticks elke beweging die ze maakte, wat leidde tot geweldige taferelen.

@assteya She did this for 10mins straight ? #readytobe #readytobeeurope #twicetour #twiceconcert #twiceeurope #jihyo #signal #twicesignal @TWICE ♬ origineel geluid – Anaïs

K-pop in z’n beste vorm

Met hun eindeloze energie, vrolijke popnummers en aanstekelijke choreografieën kan je TWICE zien als een van de meest stereotiepe K-popgroepen van het moment. Maar juist daar ligt hun sterkte. TWICE weet perfect wie ze zijn als groep en fans weten wat ze van hen mogen verwachten.

TWICE gaf in Parijs een demonstratie van wat een K-popgroep moet zijn en hoewel ze een “oude groep” zijn, moeten ze zeker nog lang niet onderdoen voor jongere generaties van K-pop.