Naar jaarlijkse traditie heeft ook Spotify de winnaar van het Eurovisiesongfestival voorspeld. Dat doet de streamingdienst op basis van het aantal streams van de deelnemende nummers. Die methode levert dit jaar alvast geen verrassend topfavoriet op, want volgens Spotify wint Loreen straks voor de tweede keer voor Zweden het Eurovisiesongfestival. België zou dan weer op een knappe 13de plaats eindigen.
Dat rockgroep Måneskin met Zitti E Buoni twee jaar geleden het Eurovisiesongfestival won, was voor velen een verrassing. Voor Spotify was dat echter niet het geval, want zij voorspelden op voorhand de Italianen als winnaar. Het jaar erna ging de streamingdienst opnieuw voor Italië. Dat deden ze op basis van het aantal streams dat dat nummer had gekregen in de aanloop naar de zangwedstrijd. Mahmood en Blanco strandden toen echter ‘pas’ op een zesde plaats.
Overtuigende zege voor Loreen?
Of Spotify het met zijn methode dit jaar opnieuw bij het rechte eind heeft, weten we komende zaterdagnacht. Die kans lijkt wel groot. Van alle 37 inzendingen werd Tattoo van Loreen namelijk het meest gestreamd. Spotify verwacht dan ook een overwinning voor Zweden.
Tattoo van Loreen had de afgelopen maand maar liefst 5 miljoen streams. Dat is dubbel zoveel als de nummer 2, Due Vite van Marco Mengoni uit Italië. Italiaanse inzendingen blijven duidelijk populair op Spotify. Op 3 en 4 vinden we Queen of Kings van Alessandra uit Noorwegen en Cha Cha Cha van Käärijä uit Finland. Beide nummers plaatsten zich dinsdagavond voor de finale. Dat lukte niet voor de nummer 5 van Spotify, want Burning Daylight van Dion Cooper en Mia Nicollai uit Nederland ontgoochelde opnieuw.
België?
Ook België doet het volgens Spotify meer dan verdienstelijk. De streamingdienst voorspelt namelijk dat Gustaph op een dertiende plaats zal eindigen. Voor punten moeten we overigens vooral rekenen op Nederland, want daar is onze inzending het populairst.