‘Squid Game’ zorgt voor grote stijging in aantal mensen dat Koreaans leert

Duolingo heeft laten weten dat de Netflixreeks Squid Game gezorgd heeft voor een zichtbare stijging in het aantal mensen dat Koreaans leert via de app. De Aziatische taal was al langer populair op Duolingo, maar in de periode nadat Squid Game op Netflix verscheen, kwamen er opvallend veel nieuwe studenten Koreaans bij.

Squid Game is officieel de populairste Netflixreeks ooit. Die populariteit uit zich in talrijke memes, een stijgende verkoop van groene trainingspakken en witte slip-on Vans, maar ook aan een stijgende interesse in de Koreaanse taal.

Duolingo

Duolingo, de populaire app om talen te leren, laat weten dat het aantal gebruikers dat Koreaans leert enorm steeg in de twee weken na de release van Squid Game. Het gaat daarbij om een stijging met 76 procent in Groot-Brittannië en een stijging met 40 procent in de Verenigde Staten. Over de andere regio’s zijn (nog) geen cijfers bekend.

Koreaans was sowieso al een populaire taal op Duolingo. Zo bleek uit het jaarverslag van de app uit 2020. Daarin was Koreaans de op één na snelst groeiende taal op Duolingo, na Hindi. De app linkte die populariteit toen aan het Oscarsucces van Parasite en de populariteit van Koreaanse popgroepen als BTS.

“Slechte ondertitels”

Enkele dagen geleden ging op TikTok ook een video viraal waarin iemand die zowel Koreaans als Engels sprak beweerde dat de ondertiteling van Squid Game ondermaats was. Later werd dit weerlegd omdat ze de CC-ondertitels gebruikte, die gebaseerd zijn op de Engelse dub van de reeks.

Toch is het een feit dat bepaalde nuances uit de Koreaanse taal moeilijk of zelfs niet te vertalen zijn. De enige oplossing om alles dus wel volledig te begrijpen, is dus Koreaans leren. En dat lijken veel mensen begrepen te hebben.

@youngmimayer

#squidgame translations are sooo wrong here’s a little example

♬ original sound – youngmi
Meer
Lees meer...