Je vakantiewens zal snel verdwijnen als je ‘The White Lotus’ bekijkt, maar de serie is wél uitstekend

Er zijn twee soorten mensen in de wereld: zij die op vakantie zijn geweest en zij die niet zijn geweest. Wie wel wil, maar niet heeft kunnen reizen deze zomer wegens werk, coronamaatregelen of een tegenvallende spaarrekening raden we The White Lotus aan: na deze zes afleveringen zal je zelfs niet meer willen vertrekken.

De formule van The White Lotus is even eenvoudig als ingenieus: zet een aantal rijke blanke mensen samen op vakantie in een luxeresort in Hawaii en laat de pen van Mike White de rest doen. Hoewel White niet de meest bekende naam uit de HBO-stal is, heeft hij in het verre 2011 het kanaal al wel een hit bezorgd met Enlightened. Hij was in een verder verleden ook betrokken bij de cultreeks Freaks And Geeks, maar daartussenin zat vooral veel rommel.

The White Lotus is opnieuw een schot in de roos, al leek het niet meteen zo. De reeks was bij aanvang niet één van die titels die veel over de tong ging en leek anoniem te gaan verdrinken in het overaanbod aan series. Nu, vijf weken later en met de finale in aantocht, heeft de serie een tweede seizoen gescoord en blijkt de miniserie – volgens HBO althans – de best bekeken titel op hun platform HBO Max.

Passief-agressief

De reeks moest het dus hebben van mond-tot-mondreclame. Ook wij zouden The White Lotus na de eerste aflevering aangeprezen hebben als “vermakelijk, maar niet onmisbaar”, maar hebben enkele afleveringen verder het gevoel dat we één van de beste reeksen van dit jaar gezien hebben. Het is dan ook smullen van de subtiele intermenselijke relaties die White neerzet, de passief-agressiviteit die in nagenoeg elk personage schuilt en uiteraard ook de uitstekende acteerprestaties die dit schrijfwerk geloofwaardig tot leven brengen.

© HBO

Het meeste medelijden hadden we met Rachel (Alexandra Daddario), die het resort op Hawaii binnenstapt als de kersverse bruid van Shane (Jake Lacy). Wanneer blijkt dat de twee niet de suite hebben toegewezen gekregen die Shane’s moeder voor hen geboekt heeft, blijkt Shane’s vakantie verpest. Hij raakt verwikkeld in een soort oorlog met hotelmanager Armond (Murray Bartlett) waarbij de ene zo snel mogelijk zijn slag thuis wil halen en de ander hem zo lang mogelijk met een kluitje in het riet wil sturen. Rachel probeert er nog het beste van te maken en probeert Shane te laten zien dat hun huidige kamer ook gigantisch en prachtig is, maar dat lijkt Shane niet te kunnen horen. Het ongemakkelijke gevoel van Rachel gaat verder wanneer blijkt dat Shane ook haar baan in de journalistiek minacht en vindt dat ze eigenlijk gewoon best kan stoppen met werken, hij heeft toch geld genoeg.

De existentiële twijfel over haar job neemt alleen maar toe wanneer Nicole (Connie Britton), een zakenvrouw over wie Rachel ooit een portret schreef, haar vertelt hoe slecht ze het artikel in kwestie vond. Nicole is getrouwd met Mark (Steve Zahn) die denkt dat hij kanker heeft en ook nog eens ontdekt dat zijn eigen vader niet aan kanker, maar aan aids is gestorven. Hij wil graag de band met zijn zoon Quinn (Fred Hechinger) verbeteren, maar die blijkt vastgekleefd aan zijn smartphone en Nintendo. Zijn tienerdochter Olivia (Sydney Sweeney) en haar vriendin Paula (Brittany O’Grady) worden nog het liefst van al met rust gelaten zodat ze wiet kunnen roken. En dan is er ook nog Tanya (Jennifer Coolidge), een vrouw die de reis naar Hawaii heeft gemaakt om de assen van haar moeder uit te strooien in de oceaan.

© HBO

Luidop lachen

Het is een allegaartje bij elkaar en je zou denken dat de grappen dan zichzelf schrijven. Dat de humor in The White Lotus ‘m niet zit in makkelijke voorspelbare humor, maar eerder in de ongemakkelijkheid in sociale relaties en in hoe de personages ook op vakantie zichzelf niet kunnen loslaten, maakt dat we meermaals luidop hebben moeten lachen. Shane is op Hawaii hetzelfde verwende kind dan hij thuis altijd geweest is, Rachel blijft twijfelen aan zichzelf, Mark wil gezien worden als de man die hij is en Nicole kan geen dag zonder een Zoom-call. Tanya is dan weer vooral op zoek naar wat vriendschap en menselijke warmte, want als geld één ding niet kan kopen, is het dat wel.

Een tweede seizoen van The White Lotus is bevestigd. Het concept blijft hetzelfde, maar de locatie wordt een ander White Lotus-hotel en de personages zullen wijzigen. Dat wil dus ook zeggen dat we naar alle waarschijnlijkheid Armond de hotelmanager moeten achterlaten op Hawaii. De fysieke gelijkenis met Basil Fawlty was dan misschien toch gewoon toeval, al geloven we liever van niet.

The White Lotus is te bekijken via Streamz. De laatste aflevering kan je zien vanaf maandag 16 augustus. Vanaf dan zijn alle zes afleveringen beschikbaar.