Voor een slasherfilm zit er opvallend veel liefde en kwetsbaarheid in ‘X’ van Ti West

Ti West miste een slasherfilms tussen het aanbod horrorfilms van de laatste jaren en besloot er dus maar zelf eentje te maken. Ironisch genoeg is het ook in X opvallend rustig in het eerste uur, maar dat vinden wij net een voordeel. West heeft immers een horrorfilm gemaakt, maar ook een ode aan het filmmaken én heeft in zijn horrorprent ook een dosis kwetsbaarheid weten te stoppen. En laat het nu net dat laagje kwetsbaarheid zijn dat maakt dat de film veel langer dan zijn speelduur blijft hangen.

Ti West is bij ons nog niet zo’n bekende naam, maar in het horrorgenre heeft hij al flink zijn strepen verdiend. Zijn nieuwe film X lijkt de grootste van zijn projecten tot nu toe te worden, al was het maar omdat de synopsis van de film zo tot de verbeelding spreekt. Als we zeggen dat het verhaal zich afspeelt in 1979 en dat de plot draait rond een groep jonge pornofilmmakers die hun nieuwe film willen draaien ergens in ruraal Texas bij een ouder koppel dan weet iedereen: dit is iets dat we gezien moeten hebben.

Ti West

Het is een tijdje geleden dat Ti West weer een horrorfilm maakte. Uitstapjes richting televisie bij knappe series als THEM en Tales From The Loop (allebei aanraders en allebei te bekijken via Amazon Prime Video) maakte dat de regisseur daar even zijn focus op leek te richten, maar met X lijkt hij nu helemaal terug aanbeland bij zijn oude liefde. Er is zelfs meer: op dit moment werkt de regisseur een prequel op X af, die helemaal in het geheim gedraaid werd en rond één van de personages uit deze film draait. Om niet meer weg te geven dan strikt noodzakelijk geven we de titel van die prent nog eventjes niét mee, maar wees maar zeker dat wij ernaar uitkijken.

X zelf dan is behoorlijk vermakelijk. In zijn eerste uur draait de film vooral om het groepje studenten dat op de afgelegen boerderij een pornoprent wil draaien. De groep bestaat uit de stille en mysterieuze Maxine (Mia Goth) en de uitbundige Bobby-Lynne (Brittany Snow) die dromen van wereldwijde roem en Wayne (Martin Henderson) die voor Maxine zijn vrouw verlaten heeft en films is beginnen maken. Jackson (Kid Cudi) is de mannelijke stud van dienst en dan zijn er nog de filmstudent RJ (Owen Campbell) – die wil bewijzen dat goed gemaakte porno ook kunst kan zijn – en zijn vriendin Lorraine (Jenna Ortega), die ook maar op goed geluk in dit project gerold is door haar vriendje te volgen.

© A24

De hippiefase

In de beginfase van de film lijkt alles peis en vree en krijgen we een verhaal voorgeschoteld van een groepje vrienden die zijn blijven hangen in de hippiefase. Seks en seksualiteit worden beleefd en gevierd, er wordt genoten en bij Lorraine wordt de nieuwsgierigheid zelfs zodanig gewekt dat zij ook een scène in de film voor haar rekening wil nemen, tot grote ontsteltenis van haar vriendje. Maar meer en meer wordt er ingezoomd op Pearl (ook Mia Goth die hier een knappe dubbelrol speelt), de oude vrouw die met jaloezie naar die groep jonge, aantrekkelijke en vrije mensen kijkt en zich in het bijzonder aangetrokken voelt tot Maxine.

Hier is het dat het stukje kwetsbaarheid X binnen sluipt: de levenslijn van Pearl nadert zijn einde. Het leven heeft haar niet meer veel te bieden en haar seksleven staat op een laag pitje, maar dat wil niet zeggen dat Pearl geen verlangens meer heeft. Andere mannen dan haar eigen Howard (Stephen Ure) kan Pearl niet meer verleiden omdat ze hen afschrikt. Via die invalshoek krijgen we het verhaal van een vrouw die niet het leven heeft kunnen leiden dat ze had willen leiden en spijt heeft van het leven dat ze wel heeft geleden.

Eén fatale nacht

© A24

Het slashergedeelte van de film speelt zich pas af na dat eerste uur, gedurende één fatale nacht, en hoewel het enkele fantastische scènes oplevert (met de Don’t Fear The Reaper-scène met stip op één) is het meer door alle omringende elementen dat we X vandaag een warm hart toedragen. Ti West heeft met Pearl immers een tragisch personage opgevoerd, een personage waar we als kijker best wel wat medeleven voor kunnen opbrengen.

Visueel is X een pareltje, het beeld heeft een jaren 70-korrel en de beeldkaders zijn behoorlijk variabel en inventief net doordat West gebruik kan maken van het tonen van het filmmakersproces. Dit is een film die draait rond passie, rond mensen die passie voelen voor het maken van films en voor seksualiteit. West heeft het maken van porno een centrale plaats in zijn film gegeven zonder dat zijn film daarom voyeuristisch aanvoelt.

© A24

X heeft onze sympathie, ook al is hij als slasherfilm nogal braaf. Na afloop gingen we met de gedachte huiswaarts dat we allemaal maar één leven hebben en dat het nu geleefd moet worden. Dat een slasherfilm ons die boodschap kan meegeven, is best bijzonder. Of dat is wat het publiek verwacht wanneer ze de zaal binnenlopen, dat is nog een andere vraag.

7/10

X speelt nu in de bioscoop. Kijk hier waar je de film kan bekijken.

Meer
Lees meer...