De Koreaanse boysband BTS stond afgelopen week na twee jaar opnieuw op een podium. Omdat het door de coronamaatregelen niet mogelijk was om dat in hun eigen land te doen, trok het zevental naar Los Angeles in de Verenigde Staten. Daar stonden ze vier avonden in een uitverkocht SoFi-stadium, met een capaciteit van meer dan 50.000.
De coronapandemie heeft grote gevolgen gehad voor artiesten over de hele wereld. Festivals werden afgelast, concerten werden uitgesteld en het contact met de fans verliep lang enkel digitaal. Maar beetje bij beetje komen fysieke concerten terug. Vorige week was het de beurt aan de Koreaanse boysband BTS, die voor het eerst in twee jaar tijd opnieuw voor een publiek speelden.
Permission To Dance On Stage
BTS kondigde de vier fysieke concerten aan in september. De minitour werd eigenlijk al afgetrapt op zondag 24 oktober 2021. Toen hield BTS het online concert ‘Permission To Dance On Stage’. Daarop kregen fans al verschillende van hun favoriete nummers te horen. En dat was niet toevallig.
BigHit Music, het agentschap van BTS, lanceerde eerder dit jaar namelijk een enquête voor de fans. Daarbij kregen ze de vraag welke van de honderden nummers van de groep ze live wilden horen. En daar werd duidelijk naar geluisterd. De setlist voor de live-concerten was in grote lijnen hetzelfde als die van het livestream-concert uit oktober, maar bevatte elke dag ook enkele andere favoriete nummers van de fans. Daarnaast doken ook Megan Thee Stallion en Chris Martin van Coldplay op tijdens de optredens om hun samenwerkingen met BTS te brengen.
214.000 tickets verkocht
In totaal werden er voor de vier concertdagen 214.000 tickets verkocht. Dat betekent ook dat het volledige stadium tijdens de vier dagen volledig vol zat. BTS is daarmee de eerste artiest ooit die het SoFi stadium in Los Angeles voor vier avonden kan uitverkopen.
Die ticketverkoop verliep ook als een sneltrein. De tickets werden op vier verschillende dagen verkocht. Eerst mochten fans die een VIP-ticket hadden voor de afgelaste tour uit 2020 een ticket kopen, de dag daarna was het aan de fans met een gewoon ticket voor die afgelaste tour. Nog een dag later was het aan de fans die deel uitmaken van de officiële fanclub van BTS. Op de vierde dag was het aan de mensen die zich vooraf registreerden op de website van Ticketmaster. Normaal ging op dag 5 de algemene ticketverkoop open voor iedereen, maar op die dag waren de vier concerten al volledig uitverkocht.
Bovenop de 214.000 fans in het SoFi stadium waren er elke dag ook nog eens 6.000 fans die live meevolgden in het YouTube Theatre, net naast SoFi Stadium. Zij waren dus ook nog eens goed voor 18.000 fans.
Concertgangers uit 78 verschillende landen
De 232.000 fans die fysieks aanwezig waren in Los Angeles voor de concerten waren niet allemaal afkomstig uit de Verenigde Staten. De woordvoerder van het stadium liet namelijk aan het lokale medium LAist weten dat er fans uit maar liefst 78 verschillende landen aanwezig waren in LA. Veel fans waren dus bereid om ver te reizen om hun idolen live aan het werk te zien.
581.000 livestreamtickets verkocht
Het laatste concert van de vier, dat doorging op donderdag 2 december in Los Angeles (vrijdagnacht 4.30 Belgische tijd) werd gelivestreamed voor fans over de hele wereld. Voor die livestream werden nog eens 581.000 tickets verkocht.
Dat brengt het totale aantal fans dat betalend naar de concerten keek, zowel in het stadium, als in het YouTube Theatre, als thuis via de livestream, op 813.000.
33,3 miljoen dollar
BigHit Music heeft al laten weten dat het, enkel met de ticketverkoop voor de concerttickets (dus niet die van de livestream) 33,3 miljoen dollar (zo’n 30 miljoen euro) verdiende. Dat is de hoogste opbrengst van een meerdaags concert op één plaats in dit decennium.
In de ranglijst aller tijden brengt dat BTS op de zesde plaats, maar daarbij is het belangrijk om te weten dat de vijf concerten die beter deden minstens dubbel zoveel speeldagen hadden. Zo ging het bij twee concerten van Take That, in het Wembley Stadium in Londen en het Etihad Stadium in Manchester, telkens om acht concerten. Roger Waters vulde Estadio River Plate in Buenos Aires, Argentinië voor negen avonden. Bruce Springsteen hield tien concerten in het Giants Stadium in East Rutherford, New Jersey en de Spice Girls hield maar liefst zeventien concerten in de O2 Arena in Londen.
Vijf uur aanschuiven bij restaurant
Een ander opmerkelijk cijfer is de wachttijd bij het Koreaanse restaurant Ahgassi Gopchang in Los Angeles. Dat is een Korean BBQ-restaurant dat in een oud interview aangeprezen werd door Jin van BTS. Hij noemde het daarbij zijn “nummer één Koreaanse restaurant in Los Angeles”.
Dat was de vele fans van BTS niet ontgaan, dus trokken velen naar het restaurant om er tijdens hun verblijf in Los Angeles te gaan eten. Daardoor stonden er bij het restaurant dagenlang wachtrijen tot wel vijf uur. Michael Chon, de eigenaar van Ahgassi Gopchang, liet aan LAist weten dat hij dankbaar is voor de fans van BTS. Het zijn voor hem – net zoals voor veel restaurantuitbaters – moeilijke tijden geweest en hij zag zijn omzet de afgelopen week verdubbelen. “Het brengt elke avond tranen in mijn ogen”, vertelt hij. “Ze genieten van het eten, ze dansen, ze zingen, ze juichen. Het is gestoord.”
Ahgassi Gopchang owner Michael Chon has been struggling with inflation & supply chain probs. BTS business has improved his margins.
— Josie Huang (@josie_huang) December 2, 2021
“It brings tears to our eyes every night…They’re just enjoying the food, they’re dancing, they’re singing, they’re cheering – it’s insane.” pic.twitter.com/ktJrhKz2MC