Left Right
scrollTop top

BTS: Het geheim achter het succes van de K-popgroep volgens 500 fans


BTS
© Isopix

De Koreaanse boysband BTS heeft vandaag een nieuwe versie van het album ‘BE’ op de wereld losgelaten. Een album dat gegarandeerd opnieuw als zoete broodjes zal verkopen. De groep heeft wereldwijd miljoenen fans, maar wat spreekt hen nu zo aan in BTS? Wij laten de fans het zelf uitleggen.

BTS is op dit moment de grootste boysband ter wereld en dat zijn ze niet van de ene dag op de andere geworden. De groep is al bijna acht jaar bezig en in die tijd groeiden ze uit van een groep met matige populariteit in hun thuisland tot de eerste K-popgroep met een Grammy-nominatie. Maar hoe kregen zeven jongens uit Zuid-Korea dat voor elkaar? Wij vroegen het aan de mensen die het het beste weten, hun trouwe fans.

Groei in het Westen

Hoewel BTS nu een wereldwijd fenomeen is, begon de groep in hun thuisland Zuid-Korea. Daar hadden ze vanaf hun debuut op 13 juni 2013 een kleine, maar trouwe fanbase. Maar ook in ons land zijn er enkele fans van het eerste uur te vinden. Zo blijkt uit onze enquête dat 36 respondenten (6,9 procent van het totaal) al in 2013 fan waren van de groep.

Maar in onze cijfers is ook heel duidelijk te merken dat BTS vanaf 2017 populairder werd in onze streken. In 2017 startte de Love Yourself-reeks van BTS waarin ze enkele van hun grootste hits scoorden zoals DNA, Fake Love en IDOL. In totaal leerde 66,1 procent van de ondervraagden BTS kennen in de periode van 2017 tot nu. In 2017 werden 18,9 procent van de ondervraagden fan van de groep, in 2018 groeide dat cijfer tot 23,7 procent en in 2019 kwam daar nog eens 12,9 procent van de ondervraagden bij.

Ook het coronajaar 2020 werd voor BTS een succesvol jaar. Veel fans (10,6 procent van onze ondervraagden) leerden hen kennen tijdens de Carpool Karaoke in The Late Late Show with James Corden of door hun monsterhit Dynamite.

BTS jaar fan
newsmonkey

Goede doelen

Voor bijna 60 procent van de ondervraagden (59,2 procent) was BTS de eerste K-popgroep die ze leerden kennen. Bijna de helft van de fans (48,7 procent) ontdekte BTS via Spotify of YouTube. Iets wat we ook zagen bij de fans van K-pop in het algemeen. Daarnaast leerden ook heel wat mensen (27,4 procent) BTS kennen via een vriend of familielid die hen de muziek aanraadde.

Bijna de helft van de fans van BTS geeft aan dat ze al deel hebben genomen aan acties van de fanbases van de groep. Het bekendste voorbeeld daarvan is #MatchAMillion. Die actie was een reactie op de gift van een miljoen dollar die BTS maakte aan de Black Lives Matter-beweging. Fans verzamelden zo in 24 uur eveneens een miljoen dollar om te storten aan Black Lives Matter. Daarnaast worden er ook acties georganiseerd voor de verjaardagen van de leden, waarbij fans geld doneren aan organisaties die zich inzetten voor zaken die de leden nauw aan het hart liggen.

“Het geheim achter het succes”

Miljoenen trouwe fans die zelfs bereid zijn om hun duit in het zakje te doen voor het goede doel, die verzamel je natuurlijk niet zomaar. Daarom vroegen we aan de fans wat BTS nu zo bijzonder maakt, wat het grote geheim is achter hun succes.

Oprechtheid en authenticiteit

Een eerste antwoord dat vaak terugkeert is de oprechtheid en authenticiteit van de leden van BTS. RM, Jin, SUGA, j-hope, Jimin, V en Jung Kook delen een groot deel van hun leven met hun fans. Dat doen ze via sociale media of in livestreams, maar ook in de verschillende realityreeksen die de groep heeft. Zo is er BTS Run dat bijna elke week verschijnt, Bon Voyage waarin de leden op reis gaan naar het buitenland en recent ook In The Soop waarbij het zevental een weekje ontspant in de natuur.

Daarbij zijn de leden altijd openhartig en durven ze ook te spreken over hun eigen onzekerheden en mentale problemen, onderwerpen die in Zuid-Korea vaak gezien worden als taboe. Daardoor ontstaat er een hechte band tussen de leden van BTS en de fans.

“Zij geven ons de eerlijkheid, de harde waarheid soms. Ze laten ons weten dat het oké is om te voelen wat we voelen, om onzeker te zijn, om verdrietig te zijn, én ze moedigen ons aan om er samen met hen (!) door te komen. Ik vind dat echt het mooiste dat je kan doen als artiest.”

Vrouw, 19

“Het zijn zeven kerels die zichzelf zijn en waarbij iedereen zichzelf wel wat herkent in één van de leden.”

Vrouw, 37

“Het zijn ontzettend getalenteerde mannen, die grappig, meelevend en passioneel zijn en zelf met hun ongelooflijk succes nog steeds even bescheiden blijven. Dat siert hen. Ik denk dat de openheid naar hun fanbasis via allerlei mediakanalen, Twitter, Facebook, Weverse, VLive, Instagram … veel doet. Daardoor schieten hun fans in actie via dezelfde kanalen. Zij hebben hun fans nodig en hun fans hebben hun grappige, serieuze, geruststellende interactie nodig. Zij geven dat en dat maakt ze groots.”

Vrouw, 50

“De muziek is zo oprecht en persoonlijk waardoor je een persoonlijke band voelt. Deze wordt dan ook nog eens aangesterkt door hun aanwezigheid op sociale media waar interactie met de fans mogelijk is. Het is ook echt duidelijk dat ze enorm veel geven om ARMY’s, het lijkt niet geforceerd of geacteerd. Het feit dat Jung Kook ARMY op zijn hand heeft laten tatoeëren, zegt al genoeg. Ze houden evenveel van ons als wij van hen houden en dat voel je ook als fan. Er zijn meerdere liedjes geschreven voor de fans die ook enorm emotioneel zijn. Je voelt dat hun appreciatie voor ons echt is.”

X, 20

Started from the bottom

Een andere reden die vaak aangehaald wordt, is de geschiedenis van BTS. Toen BTS in 2013 begon, stond hun agentschap Big Hit Entertainment op de rand van het faillissement. In hun beginjaren was de toekomst van BTS dan ook allesbehalve rooskleurig en werd er meermaals gedacht aan stoppen Maar de zeven leden van BTS bleven doorzetten, waardoor ze uitgroeiden tot wereldsterren en van hun agentschap het meest winstgevende entertainmentbedrijf van Zuid-Korea wisten te maken.

Door dat moeilijke verleden heeft BTS een mentaliteit gekweekt dat niets zomaar in je schoot geworpen wordt en dat je hard moet werken om iets te bereiken. Volgens veel fans is dat de reden waarom ze ook nu nog steeds gepassioneerd aan hun muziek werken.

Daarnaast wordt ook de hechte vriendschapsband tussen de zeven leven van BTS vaak aangehaald. Ze wonen en werken ondertussen al meer dan tien jaar samen en zijn in die tijd uitgegroeid tot een soort familie.

“Het feit dat ze de underdogs waren in hun beginjaren, maar ondanks alles toch nooit opgaven en bleven geloven in zichzelf. Started from the bottom, now they’re here.”

Vrouw, 23

“BTS staat ook bekend voor hun underdog verhaal, ze zijn gedebuteerd onder een kleine organisatie in een erg competitieve industrie en het is hen gelukt iedereen voorbij te steken. Dat vind ik inspirerend.”

Vrouw, 22

“Door alle tegenslagen die BTS heeft gekend aan het begin van hun carrière hebben ze een nuchtere kijk op hun succes. Je merkt dat aan hoe ze nog steeds voor elke award hun fans bedanken of hoe ze nog altijd alles geven op het podium en in hun muziek. Ze zijn nooit gaan zweven en beseffen dat ze alles te danken hebben aan hun fans.”

Vrouw, 28

Internationale uitstraling

Een ander, en niet te onderschatten, aspect in het succes van BTS is hun internationale uitstraling. Die hebben ze vooral te danken aan leader RM, die vloeiend Engels kan. Daardoor kon de groep al snel buitenlandse interviews strikken waardoor ook fans in het buitenland kennismaakten met de persoonlijkheden van de leden van BTS.

“BTS was één van de eerste groepen die ook naar internationale fans gingen. Dat deden ze door bijvoorbeeld Engelse ondertitels te gebruiken in hun content.”

Vrouw, 17

“BTS heeft ook gebruik kunnen maken van RM die Engels kan. Je merkt bij de groepen die sterker zijn in het buitenland dat er bijna altijd wel iemand Engels kan en bij nieuwe groepen wordt er ook al veel meer aandacht aan besteed. Ik denk dat buitenlandse media net iets meer geneigd zijn om groepen uit te nodigen waar communicatie toch een beetje bij mogelijk is.”

Vrouw, 28

Diepgang

Het feit dat de leden van BTS meewerken aan de productie van hun nummers, is volgens veel fans ook een belangrijke reden voor het succes van de groep. Op die manier kunnen ze onderwerpen aanhalen die ze zelf belangrijk vinden en die ook betekenisvol zijn voor hun fans.

“Alle members van BTS hebben zeer veel talent en doordat Big Hit hen een zekere creatieve vrijheid geeft, kunnen ze met specialere en uniekere thema’s komen. Daardoor hoor en voel je in hun muziek echt dat het door hen zelf geschreven is. Volgens mij is dat iets dat nog niet heel vaak in K-pop gebeurde omdat niet veel andere groepen en artiesten veel creatieve vrijheid kregen zoals BTS.”

Vrouw, 21

“BTS is oprecht gepassioneerd door muziek. Dit gekoppeld aan hun talent voor tekstschrijven, zang, dans … zorgt ervoor dat ze luisteraars kunnen raken. De muziek van BTS is zo goed omdat ze emotie heeft, en niet gewoon geschreven is om geld binnen te brengen en het drie maanden goed te doen op de radio. Fans zien dit, en willen graag iets terug doen. Dankzij de inspanningen van de fans, die zien hoe oprecht BTS is, zijn ze zo succesvol.”

Vrouw, 20

“Ik denk dat het veel te maken heeft met de boodschappen die ze met hun muziek meegeven. Ze zingen en rappen over onderwerpen die zelfs door Westerse artiesten niet besproken worden. Ze uiten in hun muziek heel vaak kritiek over de maatschappij, over het schoolsysteem, ze hebben het over mentale gezondheid, eenzaamheid, je verloren voelen in de wereld, geen dromen of aspiraties hebben, je passies verliezen, moving on, er zijn ook liedjes waar de LGBTQ+ fans veel steun uit halen omdat ze queer coded zijn en op bepaalde manieren geïnterpreteerd kunnen worden. Ze schrijven ook zelf hun liedjes dus je weet dat de teksten vaak heel oprecht en persoonlijk geschreven zijn. Ze willen persoonlijke boodschappen meegeven in hun liedjes. Dingen waar iedereen zich in kan herkennen maar waar niemand anders over lijkt te zingen.”

X, 20

Fandom

Daarnaast halen ook veel fans de fandom zelf aan. De trouwe groep fans zorgt er ook voor dat de fans een hechte vriendengroep hebben. Veel van die fans hebben ook nieuwe vrienden gemaakt door hun gedeelde liefde voor de groep en delen hun bevindingen, ervaringen en emoties via sociale media of groepschats.

“BTS heeft, vind ik, iets van een “perfect society” gecreëerd onder de fans. Natuurlijk is onze fandom niet perfect en ook heel toxic soms. Maar we zijn ook een fandom die doneert, die steunt, die eerlijk is, die lief is, die ons hart geeft voor alles en iedereen dat goed is, en ik vind het idee van deze “family” gewoon echt mooi.”

Vrouw, 19

“Door BTS heb ik een hele nieuwe groep mensen leren kennen, een community waarvan je deel uitmaakt. Een community die heel inclusief is en die zeker tijdens de lockdown veel steun heeft kunnen bieden. Je hebt het gevoel dat je deel uitmaakt van een groter geheel samen met gelijkgestemde zielen.”

Vrouw, 28

Het nieuwste album van BTS, ‘BE’ Essential Edition, is vanaf vandaag, vrijdag 19 februari verkrijgbaar


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…