Wat maakt K-pop anders dan andere muziekgenres? Wij vroegen het aan 600 fans

Er zijn weinig muziekgenres met zo’n trouwe fans als K-pop. Maar wat onderscheidt K-pop van de andere genres? Wat trekt zoveel fans naar het muziek en waarom luisteren Vlamingen naar muziek in het Koreaans? Het antwoord krijg je hier van de fans zelf.

K-pop wordt ook in ons land steeds populairder. Toch bestaan er over de fans van het genre nog steeds heel wat vooroordelen. Het zou gaan om “schreeuwerige tienermeisjes die geen kritiek aanvaarden“. Daarom besloten we om ons te verdiepen in hun leefwereld. Met een enquête die we verspreidden via social media lieten we hen aan het woord. Dit is wat zij over het genre te zeggen hebben en hoe K-pop zich onderscheidt van andere muziekgenres.

YouTube

Een eerste duidelijke tendens die we vonden in de resultaten is dat veel mensen K-pop leren kennen door YouTube of Spotify (40,9 procent van de ondervraagden). Gevolgd door vrienden of familieleden die hen aanraden om naar het genre te luisteren (37,1 procent).

Dat mag natuurlijk niet als een verrassing komen want K-pop doet het uitzonderlijk goed op YouTube. Zo worden de records voor meeste YouTubeviews in 24 uur constant gebroken door K-popgroepen. Het record staat nu op naam van BTS met het nummer Dynamite dat in 24 uur tijd maar liefst 101,1 miljoen views wist te verzamelen.

Vreemde taal

Wat K-pop duidelijk onderscheidt van andere muziek is de uiteraard de taal. De nummers in K-pop worden deels in het Koreaans gezongen. Maar dat vinden de fans geen probleem. “Je voelt de passie en emotie zelfs al versta je de taal niet”, liet een fan ons weten. 59 procent van de ondervraagden geeft daarbij zelfs aan dat ze al een paar woordjes Koreaans hebben geleerd door naar de nummers van hun favoriete K-popartiesten te luisteren.

Hoewel fans een groot deel van de lyrics niet kunnen verstaan, zoeken de meesten wel de vertaling op. 67 procent van de ondervraagden zoekt altijd de vertalingen van nieuwe nummers op, 31 procent doet dat soms en amper 1,7 procent zoekt geen vertalingen op.

Nieuwe vrienden

K-pop is duidelijk iets wat je niet alleen beleeft. Zo geeft 86,6 procent van de ondervraagden aan dat ze vrienden hebben die ook naar K-pop luisteren. Daarnaast heeft ook 80,7 procent van de ondervraagden nieuwe vrienden leren kennen door naar het genre te luisteren.

Om met die vrienden in contact te staan, heeft 56,4 procent van de ondervraagden een specifiek account op één of meerdere socialemediaplatforms. K-pop gaat ook verder dan enkel muziek. Zo zijn er ook realityreeksen, games en clips van achter de schermen die fans kunnen bekijken. Daardoor is meer dan de helft van de respondenten (50,6 procent) meer dan 3 uur per dag bezig met K-pop. Bij 24,3 procent van de fans is dat zelfs meer dan 5 uur per dag.

K-pop uren per dag
newsmonkey

Merch

Een ander belangrijk onderdeel van K-pop, is merchandise. Het overgrote deel van de de ondervraagden (82 procent) heeft minstens één fysiek album in zijn of haar bezit. Dit is iets dat eigen is aan K-pop. Een K-popalbum is namelijk veel meer dan enkel een cd in een hoesje. Het gaat vaak om grote dozen die vol zitten met posters, fotokaarten, fotoboeken en andere gadgets. Daardoor weet K-pop de fysieke albumverkoop hoog te houden. In tijden waarin fysieke verkoop steeds meer moet wijken voor digitale verkoop en streaming.

Naast albums hebben de meeste K-popfans ook andere merch in huis. Daarbij gaat het vooral om posters (57 procent), kleding (54 procent) en lightsticks (46 procent). Dat laatste zijn speciale lichtgevende stokken, specifiek per artiest, die gebruikt kunnen worden tijdens concerten. Slechts 7 procent van de ondervraagden geeft aan geen merch te hebben.

Concerten in het buitenland

Verschillende K-popartiesten gaan op wereldtournee en komen op die manier ook naar Europa. Al slaan ze daarbij vaak ons land over. Dat heeft tot gevolg dat 39,5 procent van de ondervraagden al naar het buitenland is gereisd om een concert van een K-popartiest mee te pikken.

Iets minder dan de helft van de ondervraagden (48,5 procent) heeft zo al een liveconcert meegemaakt. Nog eens 21,6 procent keek naar een virtueel concert. Deze zijn tijdens het afgelopen jaar de enige manier geweest om de artiesten aan het werk te zien. Verschillende artiesten hielden zo’n optreden, waarbij BTS zelfs bijna een miljoen kijkers wist te strikken.

Totaalpakket

We hebben de respondenten ook gevraagd wat zij denken dat K-pop onderscheid van Westerse muziek en daaruit zijn duidelijke tendensen af te leiden. Zo halen heel wat fans aan dat K-pop verder gaat dan enkel muziek, maar dat elk optreden een echte performance is. “Je ziet dat er zoveel werk gestoken wordt in de choreografie, de stages en de performance. Het is veel meer dan enkel zang.” Dat uit zich ook in het werk dat de K-popartiesten in hun muziek steken. Er wordt maandenlang gewerkt aan een nieuwe comeback, waarbij alles tot in de puntjes uitgewerkt wordt. Die passie die de artiesten hebben om de perfectie na te streven in hun werk wordt door veel fans gezien als bewonderenswaardig.

Een ander verschil dat vaak terugkeert is de connectie van de artiesten met hun fans over de hele wereld. K-popsterren zijn actief op sociale media, waar ze hun fans vaak rechtstreeks aanspreken. Daarnaast zijn er ook livestreams en vlogs waardoor fans zich meer verbonden voelen met de persoon achter de artiest.

Verschillende K-popfans halen ook aan dat het eigenlijk niet juist is om K-pop te zien als een genre. “Vaak overlapt het met verschillende genres zoals rap, rock of metal. Eigenlijk is het gewoon muziek van Koreaanse artiesten in verschillende genres. Ik zie het eerder zoals een muziekindustrie zoals andere in de wereld.”

Houvast

Iets wat enorm opvalt in de antwoorden van fans is hoeveel K-pop voor hen betekent. Het is meer dan muziek. Voor verschillende respondenten heeft K-pop hen door een moeilijke periode in hun leven geholpen of leerde het hen om meer van zichzelf te houden. Dat gebeurt rechtstreeks door de muziek op te zetten, maar ook onrechtstreeks door nieuwe mensen te ontmoeten.

“Zonder K-pop was ik er niet meer. Het heeft m’n leven gered, het betekent voor mij een gevoel van veiligheid en vertrouwen.”

Vrouw, 19

“BTS kwam in mijn leven wanneer ik ze nodig had, ze hebben mij geholpen om door een periode te gaan wanneer ik me heel onzeker voelde, ik was heel down. Uiterlijk was alles oké en iedereen dacht dat ik me prima voelde maar het was helemaal niet zo. Door naar hun muziek te luisteren voelde ik me beter, sommige lyrics gaan echt diep en beetje bij beetje heb ik geleerd om gelukkiger te zijn met mezelf. Ik ben ze oprecht heel dankbaar. Nu beschouw ik BTS niet als een popgroep maar als familie. Ik ga ze misschien nooit live zien maar ze voelen close en ik zie ze graag.”

Vrouw, 46

“Genieten van muziek en hierin verbintenis vinden met anderen. In the end, is K-pop ook maar gewoon muziek, maar de band die ik ontwikkeld heb met mensen door onze gezamenlijke liefde ervoor, dat is het mooiste.”

Vrouw, 29

“Ik had een periode in mijn leven dat ik me heel leeg voelde, ik had geen motivatie om te leven. Ik had het moeilijk met mezelf en mijn sociale angst, ik haatte mezelf toen en had een enorm laag zelfbeeld. Toen ik K-pop ontdekte, veranderde dat. Deze mensen hebben dingen gezegd en gedaan die een grote impact op mij hebben gemaakt. Ze zeggen dingen dat ik had willen horen van mijn ouders. Ze geloven in ons, hun fans. Ik heb nog steeds mijn angst, maar ik ben wel heel hard verbeterd op andere vlakken. Ik kan nu gemeend zeggen dat ik hou van mezelf, en dat ik gemotiveerd van het leven wil genieten.”

Vrouw, 18

“Een escape uit het dagelijkse leven. Dankzij K-pop heb ik een bredere kijk op het leven gekregen. En daarbij ook nieuwe mensen leren kennen over heel de wereld.”

Vrouw, 23

“Het is goede muziek waar ik op kan dansen. En luidop meezingen in de auto of douche. Het heeft me uit een zwart gat gehaald. De muziek heeft me terug laten lachen na moeilijke tijden. Het heeft me terug zelfvertrouwen geschonken.”

Vrouw, 30

“Het heeft mij nieuwe vrienden gebracht die mij accepteren voor wie ik ben.”

X, 19

BTS is troost. Ze laten me lachen en wanneer ze hun kwetsbare kant laten zien, herken ik mezelf en voel ik me minder alleen. Army (fans van BTS, red.) is een gemeenschap met respect voor alle soorten mensen.”

Vrouw, 38

“Meer dan alleen muziek, ik heb een volledig nieuwe cultuur, taal en keuken leren kennen waar ik mij enorm in kan vinden. En in het algemeen luister en kijk ik graag naar K-pop omdat ik er ook oprecht happy van word.”

Man, 32

“Het is een uitlaatklep. Muziek in het algemeen is voor mij iets super belangrijk en ontspannend. K-pop is speciaal omdat het mensen dichter bij elkaar brengt en het is ook gewoon super leuk om het bijbehorende dansje te leren.”

Vrouw, 19

“Een platform waar ik mezelf kan zijn. Ik heb door K-pop ook m’n beste vriendin leren kennen.”

Man, 23

“Een put waar ik in ben gevallen en niet meer uit geraak. Maar ik ben gelukkig in die put. Het is een leuke put. :)”

Vrouw, 22

Lees ook:

Meer
Lees meer...