Gebruikers van Facebook en Instagram komen binnenkort voor een keuze te staan: de apps gratis gebruiken met reclames of betalen voor een advertentievrije ervaring.
In het nieuws: Volgens de Wall Street Journal zal Meta ongeveer 10 euro per maand vragen voor de advertentievrije versies van Instagram en Facebook.
- Een extra account zal 6 euro extra kosten.
- Op mobiel zou het tarief 13 euro per maand bedragen, vanwege de kosten die de applicatiewinkels van Apple en Google aanrekenen.
Zoom out: Meta wil zijn belangrijkste inkomstenbronnen redden.
- De techgigant wil betalende versies van de populaire apps op de markt brengen vanwege de strengere Europese regels voor gepersonaliseerde advertenties. Daardoor komt een belangrijke inkomstenbron van Meta onder druk te staan.
- De bovenstaande tarieven zijn dus bedoeld om het verlies aan inkomsten als een gebruiker gepersonaliseerde reclame weigert, te compenseren. Tegelijk kan het techbedrijf zo voldoen aan de Europese regels op het gebied van gegevensverzameling en reclame.
De ommezwaai van Zuckerberg
Wordt vervolgd: Volgens de Wall Street Journal heeft Meta de toezichthouders laten weten dat het advertentievrije versies van Instagram en Facebook in de komende maanden wil introduceren op de Europese markt.
- Een betalende app betekent een koerswijziging voor Meta. Mark Zuckerberg, CEO van Meta, heeft lange tijd gepleit om de diensten gratis te houden en te financieren met advertentie-inkomsten. Hoewel gebruikers volgens zijn plan altijd de keuze zullen hebben om niet te betalen.
- “Je hebt geen duizenden dollars nodig om in contact te komen met mensen die onze diensten gebruiken”, zei hij op een conferentie in 2018.
- Dit is niet de eerste poging van het technologiebedrijf om bepaalde diensten betalend te maken: begin dit jaar lanceerde Meta een test voor een premium (en dus betalende) dienst, vergelijkbaar met de ‘geverifieerde’ badges op X. Ook TikTok test overigens betalende abonnementen uit.
- Het valt nog te bezien of de Europese regelgevers het voorstel van Meta zullen goedkeuren. De grootste zorg zijn de mogelijk hoge kosten van de advertentievrije apps.
(ns)