Brussel, kwaliteitsmuziek en dj tips: wij spraken met LeFtO vlak voor zijn set op Couleur Café

LeFtO bracht gisteravond een ontzagwekkende dj-set op Couleur Café. Hij droeg zijn set op aan “alle quartiers van Brussel” en draaide tunes van onder meer Anderson .Paak, Schoolboy Q, J. Cole, Skepta en Kendrick Lamar. Als ‘surprise guest’ kwam rapper Zwangere Guy meedoen. Waarom schuwt LeFtO ‘Tomorrowland-muziek’? Hoe is de Brusselse muziekscene? En welk advies zou hij aan jonge dj’s geven? Newsmonkey sprak met LeFtO vlak voor zijn set op Couleur Café.

LeFtO beschouwt een set op Couleur Café als een thuismatch.

LeFtO: Ik bereid me niet echt voor op een set, zeker niet als ik thuis draai. Dit is voor mij het thuisfront, zie je. Ik woon op tien minuten rijden van hier en ik weet goed hoe Brussel in elkaar zit. Hier kan je als dj heel ‘zotjes’ doen. Maar ik moet toegeven: ik ben een beetje zenuwachtig. Vooral omdat je hier voor je vrienden speelt. Dat is anders dan wanneer je niemand kent. De mannen van Niveau4, die op de green stage staan, zijn bijvoorbeeld goede vrienden.

LeFtO’s filosofie achter zijn dj-project?

LeFtO: Het is moeilijk om een bepaalde stijl of genre te plakken op wat ik doe. Ik probeer mij aan te passen aan verschillende settings. Op festivals draai ik eerder allround, gaande van jazz tot house tot dubstep tot jungle. Kortom: alles wat ik graag hoor. Zelfs Turkse folk en harde drums kunnen in de set verwerkt worden.

Daarom is het zo moeilijk om er één label op te plakken. Ik vind het altijd een compliment als mensen zeggen dat ik LeFtO-muziek breng. Ik doe veel research. Mijn set is geslaagd als ik het publiek kan doen dansen op muziek dat ze nog niet kennen. Onder het klein ijsbergje net boven de zee, dat voor mij de populaire radiomuziek is, zit nog 90 procent ijs dat bijna niemand kent. Dat komt volgens mij omdat de media sommige muziek ‘te moeilijk’ vinden voor het publiek. De media gaan beslissen naar welke muziek jij gaat luisteren.

Hoe ziet die Brusselse muziekscene eruit?

LeFtO: In Brussel heb je niet één, maar verschillende muziekscenes. Elke stijl, elke niche, elke doelgroep heeft zijn eigen hechte scene. Of het nu Franstalige hiphop, Engelstalige hiphop, punk of rock is. Zelfs de klassieke wereld is hier best gevestigd. Brussel is niet echt een stad die met zijn rijke muziekcultuur uitpakt, niet op wereldniveau, maar ook niet op Belgisch niveau.

Vogue

Toch gebeurt er hier heel wat. Ik ken bijvoorbeeld mensen uit het buitenland die speciaal naar hier verhuisd zijn om op een bepaalde dansschool lessen te volgen. Als toerist kom je hier aan en weet je misschien niet waar je heen moet. Natuurlijk, als je gewoon de Grote Markt afloopt en door de winkelstraten slentert, ben je misschien snel rond. Maar in Elsene heb je bijvoorbeeld de Belga en heel wat nieuwe cafeetjes. In de Marollen is er de Fuse, de Bazaar en heel veel toffe bars.Je kan in het Brussels nachtleven uit het niks heel wat bekende artiesten tegenkomen, bijvoorbeeld Lange Jojo, onze Brusselse Arno.

Onlangs overleed ‘East Coast’-hiphopicoon Prodigy van Mobb Deep, een belangrijke artiest voor LeFtO

LeFtO: In Gent hebben we jaren geleden optredens van Mobb Deep georganiseerd. Dat was gewoon één van de belangrijkste groepen uit New York. De dag nadien ben ik met die mannen naar Brussel gereden. We wisten toen al dat Prodigy een bepaalde ziekte had. Vroeger vond ik veel muziek, die uit New York kwam cool. Naast Mobb Deep waren ook Madlib en Jay Dilla belangrijk. En Metro Boomin natuurlijk. Dat was een beetje de niet-commerciële Timbaland. De ‘East Coast’-hiphop heeft lang stilgelegen; Maar opeens waren er acts als Tupac en Snoop Dogg. Daar was ik ook fan van.

Vandaag vind ik natuurlijk Kendrick Lamar en Jay Call goed. Die zijn heel getalenteerd omdat ze over echte dingen zingen. Ze maken geen muziek om in clubs te draaien, maar om naar te luisteren. Met een beetje ‘goodwill’ kan je dat als dj natuurlijk wel draaien. Tegenwoordig springen mensen vooral bij het uitgaan, er wordt niet zoveel meer gedanst. Als ik naar een club ga, hoor ik tien keer hetzelfde nummer van dezelfde dj. Daarom draai ik niet graag in clubs, ik speel die hits niet. Bij mij gaat het een stuk harder. Misschien, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker, trekt de jeugd dat wel aan en erkennen ze mij daarvoor wel.

De toekomst van LeFtO?

LeFtO: Ik hoop vooral mijn ding te kunnen blijven doen en jongeren van 15 tot 55 te kunnen raken met muziek. 2017 was al een bewogen jaar. Op canvas heb ik een documentaire reeks ‘LeFtO – In transit’ gehad. En ik heb al zo’n 18 jaar een programma op Studio Brussel. Daardoor heb ik veel jongeren kunnen ‘converten’ om naar goede muziek te luisteren. Ik vind het dan ook belangrijk dat er veel diversiteit op radio en tv is. Tv, dat hoeft niet alleen ‘platte shit’ te zijn, ik ben voorstander van goede documentaires. Binnenkort valt trouwens de FM-band van de radio weg en zal alles gedigitaliseerd worden. Er zal meer plaats zijn voor verschillende stations, meer plaats voor verschillende genres.

LeFtO heeft ook advies voor jonge dj’s

LeFtO: Ten eerste moet je veel oefenen. Het is belangrijk dat je de muziek qua structuur begrijpt en dat je de juiste plaatsen in de liedjes aanvoelt om in te vallen. Naast die technische knowhow is het superbelangrijk om origineel te zijn. Laatst ging een fan met mij op de foto en postte hij dat ik zijn grootste idool ben. Ik ben dan eens gaan opzoeken waar hij zich mee bezighoudt, en hij speelt gewoon Tomorrowland-muziek. Ik dacht bij mezelf: ‘Hoe kan dat nu?’. Volgens mij wil dat soort mensen ‘er snel geraken’. Maar eigenlijk kan je beter langer wachten. Je moet je smaak volgen en die verder uitdiepen. Zo ga je uiteindelijk muziek creëren die echt van jezelf is. Ik probeer zelfs bijna een genre op mezelf te zijn door niet te doen wat al de rest doet. Daarvoor bestaat er iets als Couleur Cafe. Het eten is hier trouwens keilekker.

LeFtO in actie op Couleur Café:

Meer
Lees meer...