BTS loste de megahit Dynamite al in augustus vorig jaar. Maar door wat vertraging bij YouTube heeft de zevenkoppige band nu pas officieel een nieuw Guinness World Record beet. Meer dan 3 miljoen mensen keken op hetzelfde moment naar de videoclip van Dynamite, en da’s het grootste aantal gelijktijdige kijkers ooit.
BTS heeft de voorbije jaren geschiedenis geschreven. De K-popsterren hebben de hele wereld veroverd, en hun monsterhit Dynamite was daarbij de kers op de taart. Het nummer brak het ene record na het andere en zorgde er zelfs voor dat BTS als eerste K-popgroep ooit genomineerd werd voor een Grammy Award.
Dynamite
Dynamite werd al in augustus van 2020 op de wereld losgelaten. En toch heeft de videoclip van het nummer nu pas een nieuw Guinness World Record beet. Tijdens de première keken meer dan 3 miljoen mensen op hetzelfde moment naar die video op YouTube. En da’s het grootste aantal gelijktijdige kijkers ooit.
De organisatie maakte het nieuws zelf bekend via Twitter. “Het slechtst bewaarde geheim in de geschiedenis”, stond boven het nieuwe record van BTS te lezen. Heel precies gaat om ‘het grootste aantal gelijktijdige kijkers van een videoclip via YouTube Premieres’.
Records
Het is lang niet het eerste record dat de mannen van BTS de voorbije maanden en jaren hebben gebroken. Zo moest begin januari een record van die andere wereldberoemde Zuid-Koreaanse artiest, Psy, eraan geloven. Dynamite stond op dat moment 13 weken in de top 10 van de Billboard 100, de belangrijkste hitlijst van de Verenigde Staten. Daarmee werd BTS de Zuid-Koreaanse act die het langst in die lijst stond.
Dynamite brak in de eerste 24 uur na release ook al een YouTube-record. Met meer dan 100 miljoen views werd de clip de meest bekeken muziekvideo ooit in 24 uur. Ondertussen is de videoclip al meer dan 929 miljoen keer bekeken.
Grammy’s
BTS bracht Dynamite afgelopen weekend tijdens de uitreiking van de Grammy Awards, waar de Zuid-Koreanen ook kans maakten op hun allereerste Grammy. Daar is heel wat kritiek op gekomen. Zo vonden heel wat fans dat de K-popgroep in de verkeerde (en minder belangrijke) categorie genomineerd was.
Bovendien werd het (opgenomen) optreden van BTS voor elke reclameonderbreking aangekondigd als “up next“, maar bleef het concert opgespaard tot helemaal op het einde van de show. De organisatie van de Grammy’s wist dat BTS een kijkcijferkanon zou worden, en heeft daar misbruik van gemaakt.