Nieuwe Vlaamse streamingdienst van Telenet en DPG Media: Vlaamse én internationale reeksen vanaf 1 september

DPG Media Telenet Streamz
Streamz

De Europese Commissie heeft groen licht gegeven voor een nieuwe Vlaamse streamingdienst van Telenet en DPG Media en die ziet op 1 september al het daglicht. De twee bedrijven spraken al een hele tijd over plannen om een nieuw lokaal streamingplatform met Vlaamse en internationale content te lanceren. Abonnees zullen kunnen genieten van content van DPG Media (met onder andere Vlaamse VTM-programma’s) en de lokale en internationale content van Telenet (met onder andere SBS, Woestijnvis en Play). Hoeveel een abonnement zal kosten, is voorlopig nog niet geweten.

Streamz

“De lancering van Streamz zal een mijlpaal in de Vlaamse mediageschiedenis worden”, zegt DPG Media-CEO Kris Vervaet in een persbericht. “We zijn heel blij met de goedkeuring van de Europese Commissie. We kijken er enorm naar uit om dit nieuwe, lokale streamingplatform te lanceren, samen met Telenet. Samen kunnen we het verschil maken met de beste Vlaamse en internationale content. Dat is zowel een boost voor de Vlaamse kijker, als voor het hele medialandschap.”

“Bij Telenet zijn we ook erg tevreden dat de Europese Commissie ons initiatief groen licht geeft”, zegt Telenet-CEO John Porter nog. “We kunnen nu samen met DPG Media full force vooruitgaan om een nieuw hoofdstuk te schrijven aan het Vlaamse en internationale mediaverhaal. Streamz brengt lokale verhalen die de wereld kunnen veroveren en internationale verhalen die Vlaanderen kunnen veroveren. Daarmee geven we de kijker meer keuze dan ooit en krijgen onze Vlaamse televisiemakers ook een extra platform om hun creativiteit te tonen.”

(The Fresh Prince of Bel-Air krijgt een reboot van de hand van Will Smith (en fan).)

“Lokaal alternatief in de wereld van streamingdiensten”

Telenet en DPG Media willen naar eigen zeggen met Streamz “maximaal inspelen op het veranderende kijkgedrag en een lokaal alternatief bieden in de wereld van streamingdiensten”: “Naast de blijvende populariteit van lineaire televisie, kunnen mensen nu ook op hun tablet, PC of smartphone televisieprogramma’s bekijken waar en wanneer ze dat willen. Op deze trend werd al volop ingespeeld door Vlaamse zenders en operatoren met de ontwikkeling van videoplatformen en diensten als terugkijk-TV en TV-apps.”

(Temptation-verleidster Yasmine zwaar toegetakeld door gast op feestje in haar eigen appartement.)

De man achter wtFOCK

De nieuwe organisatie zal vanaf 1 september geleid worden door Peter Vindevogel. Die verdiende zijn strepen in de media- en entertainmentwereld als hoofd van de entertainment- en streamingservices bij Telenet. Hij stuurde de commerciële groei van diensten zoals Play, Play More en Play Sports naar een recordvolume van meer dan 650.000 klanten. In diezelfde periode lanceerde hij ook belangrijke innovaties, vaak in samenwerking met zusterbedrijf SBS. Een voorbeeld daarvan is de populaire jongerenserie wtFOCK.

Gesponsorde artikelen