Het is officieel: er komt een tweede seizoen van Beau Séjour. De succesreeks van de VRT die al snel door Netflix werd overgekocht en als eerste Vlaamse reeks wereldwijd verspreid werd. Toch is het niet zonder risico om een vervolg te maken en een serie als deze letterlijk uit de dood te laten opstaan. Dit is volgens ons de enige manier waarop het tweede deel kans op slagen heeft.
Eerlijk? We weten eigenlijk niet of we nu een gat in de lucht moeten springen met het nieuws dat er een tweede seizoen van Beau Séjour komt. De serie was een klein jaar geleden al een risico voor de VRT en een vervolg op een afgerond verhaal maken lijkt ons riskant. Het was al bijna onmogelijk om een aanvaardbaar einde te schrijven voor het eerste seizoen. Daar zijn de makers in onze ogen wel in geslaagd. Wat deze serie alleen maar mooier heeft gemaakt.
Hotel Beau Séjour
Het eerst seizoen leverde bijna Scandinavische toestanden op. Heel wat Vlamingen keken iedere zondag en telkens werd druk gespeculeerd over wie de moordenaar van Kato Hoeven kon zijn. Om het extra geloofwaardig te maken mochten zelfs de acteurs tijdens de opnames niet weten wie het gedaan had. Voor de zeldzame Vlamingen die de serie niet gezien hebben: Kato wordt op een dag wakker in een kamer van hotel Beau Séjour, dat op dat ogenblik gerenoveerd wordt. Ze ziet zichzelf dood in bad liggen en merkt dat niemand haar nog kan zien.
Behalve een paar mensen. Een handvol personages ziet haar nog wel alsof er niks gebeurd is. Intussen gaat ze zelf op zoek naar haar moordenaar en daarbij heeft ze de hulp van die enkele personen hard nodig. Ook al wordt snel duidelijk dat ook de moordenaar zelf haar wellicht nog kan zien. Iemand kan dus dubbel spel met haar spelen. Ondertussen begint er ook een heuse romance tussen Kato en Charlie, die haar eveneens kan zien. En als kijker weet je dat dit in zo’n duistere serie nooit goed kan aflopen.
Subsidie
We hadden dan ook niet verwacht dat een tweede seizoen op tafel zou liggen, maar kijk, met een subsidie van 25.000 euro van het Vlaams Audiovisueel Fonds is het plots toch daar. Opvallend, want er worden maar zelden subsidies gegeven aan vervolgreeksen. De serie heeft natuurlijk wel meer clichés doorbroken. Zo opende ze de deuren voor Vlaamse televisie op Netflix. En zelfs de grote Stephen King heeft er met plezier naar gekeken, zo tweette hij. Je zou voor minder gaan zweven.
Alleen is het dan niet uitgesloten dat je met een tweede seizoen keihard tegen de grond smakt. Er is volgens ons wel een manier waarop Beau Sejour 2 kan slagen. Daarvoor moet de serie zich spiegelen aan enkele grote Amerikaanse reeksen. Daar wordt wel vaker geopteerd voor een afgesloten verhaal aan het einde van een seizoen, maar dan zorgen ze altijd wel voor een cliffhanger die de deur open houdt. Dat was het geval met bijvoorbeeld Stranger Things. Beau Séjour had dit niet echt (behalve dan dat beruchte paard), dus is er maar één andere oplossing: gewoon volledig vanaf nul beginnen.
Fargo achterna?
Het beste voorbeeld in deze categorie is Fargo. Die serie begint ieder seizoen met een schone lei. Een verhaal dat zo goed als compleet los staat van het vorige. En toch duurt het niet lang voor die typische sfeer van de broers Coen weer wordt opgeroepen. Het is riskant om Beau Séjour met zo’n bijzondere serie te vergelijken, maar het concept staat het wel toe. Laat iemand anders hetzelfde meemaken als Kato, en voor je het weet gaan we weer helemaal verslaafd geraken. De schok die het personage beleeft is spannend genoeg om een tweede keer te werken.
De twee belangrijkste voorwaarden: een sterk verhaal en een heel goede cast. Fargo heeft in drie seizoenen geen enkele keer teleurgesteld omdat die twee ingrediënten de grootste eigenschappen van de serie waren. Dat verhaal was eerlijk gezegd al niet de sterkste kant van Beau Séjour. Eens de schok van de dood van Kato voorbij was hadden we het gevoel dat ze de rest gerust in zes afleveringen hadden kunnen vertellen. Zo zat er toch wel een dipje in de reeks, om dan op het einde weer een erg hoog niveau te halen.
Lynn Van Royen
Met de cast moet het wel goed komen, ook al hebben we in Vlaanderen geen eindeloze voorraad acteurs om uit te putten. Fargo pakte ook altijd uit met minstens één grote naam die een van z’n beste rollen kwam neerzetten. Martin Freeman, Billy Bob Thornton, Kirsten Dunst, Ewan McGregor, … Dan moet je in Vlaanderen al bijna zeker naar Koen De Bouw of Veerle Baetens stappen, en we weten niet of dit de juiste strategie is. Ga dan liever voor nieuw jong acteertalent zoals in het eerste seizoen.
Jonge beloftevolle acteurs zijn er in Vlaanderen genoeg. Lynn Van Royen is het perfecte voorbeeld van een actrice die dankzij Beau Séjour echt is doorgebroken. Joren Seldeslachts kenden we al iets beter, maar ook hij werd dankzij de serie een gevestigde waarde. Wanneer we tegenwoordig met acteurs uit Beau Séjour praten over andere projecten, valt op dat deze serie voor hen toch iets heel apart blijft.
Kato is dood!
Wat de makers zeker niet mogen doen is een achterpoortje zoeken om Kato terug te brengen en een vervolg te maken met dezelfde cast. Dan zou ze een karikatuur van zichzelf worden en zou ook het volledige eerste seizoen alle geloofwaardigheid verliezen. Dat de titel dan niks meer te maken heeft met het verhaal maakt niet uit. Hotel Beau Séjour was een mooie locatie, maar hetzelfde onwaarschijnlijke verhaal kan in zo’n klein gehucht onmogelijk nog eens gebeuren. En erg is dat niet, want ook de serie Fargo speelt zich helemaal niet meer in Fargo af – oorspronkelijk was het een film. Die naam is intussen een metafoor geworden, geen locatie. Dat kan ook perfect met Beau Séjour gebeuren.
Misschien zijn we te pessimistisch en moeten we gewoon wat vertrouwen hebben in de Vlaamse televisiemakers. Met Tabula Rasa hebben we intussen al de tweede serie met internationale allures in één jaar tijd. En ook voor 2018 zijn de vooruitzichten goed. In slechts weinig Europese landen maken ze momenteel zo frequent goede fictiereeksen als in Vlaanderen. We zijn in elk geval heel benieuwd.