Game-industrie zorgt voor recordomzet van 98 miljard euro in 2019

Digitale games blijven jaar na jaar groeien. Ook in 2019 genereerde die markt een nieuw recordbedrag van 109,4 miljard dollar (98 miljard euro). Grootverdiener is voor het tweede jaar op een rij Fortnite met 1,8 miljard dollar (1,61 miljard euro). Dat blijkt uit cijfers van onderzoekersbureau Superdata.

https://twitter.com/_SuperData/status/1212735301057155073

De researchers van SuperData publiceren ieder jaar een uitgebreid rapport over de gaming markt. Uit hun cijfers van 2019 blijkt dat de game-industrie groter is dan ooit te voren. Digitale games waren vorig jaar goed voor een omzet van 98 miljoen euro. Dat is een stijging van 3 procent ten opzichte van vorig jaar.

Opvallend is dat 80 procent van die inkomsten gehaald wordt uit zogenaamde ‘Free-to-play’ games. Bij zo’n spellen betaal je aanvankelijk niets om ze te kunnen spelen, maar je kan tijdens het gamen wel allerhande zaken kopen. Dergelijke in-gameaankopen maken je soms beter, doen je sneller vooruit gaan in het spel of zijn gewoon een leuke extra.

Fortnite

https://twitter.com/_SuperData/status/1184118468855193601

Het bekendste voorbeeld van zo’n ‘Free-to-play’ game is ongetwijfeld Fortnite. Het razend populaire spel slaagt er al sinds zijn release in 2017 zeer goed in om de trouwe fans veel geld te doen uitgeven voor de extra’s die het aanbiedt.

Daardoor is Fortnite ook dit jaar de best verdienende game ter wereld. Het bracht in 2019 maar liefst 1,61 miljard euro op. Daarmee doet de shooter het wel iets minder goed dan het recordbedrag van 2,15 miljard euro uit 2018.

Mobiele games

Fortnite gaat in de ranking van best verdienende games, net als vorig jaar, Dungeon Fighter Online (1,43 miljard euro) vooraf. Andere vaste waarden Honour of Kings (1,43 miljard euro), League of Legends (1,34 miljard euro) en Candy Crush Saga (1,34 miljard euro) vervolledigen de top vijf. Ook Pokémon Go blijft succesvol en kende zelfs een topjaar met 1,25 miljard euro omzet.

De markt van mobiele games voor op je smartphone of tablet blijft ook groeien. In 2019 waren mobiele games goed voor 60 procent van de totale omzet in de game-industrie. Steeds meer klassiekers zoals Call of Duty of Mario Kart komen dan ook met een mobiele versie om mee te evolueren met de markttrend.

FIFA, Call of Duty en GTA

De inkomsten van zogenaamde premium games voor op je computer of console daalden in 2019 met 5 procent. Toch blijven de succesformules heel lucratief. Bovenaan de lijst vinden we FIFA 19 met 703 miljoen euro aan inkomsten. Daarmee deed het spel het beter dan zijn opvolger FIFA 20 (451 miljoen euro), dat wel maar eind september gelanceerd is.

Op iets meer dan drie maanden tijd knokte het nieuwste voetbalspel van EA Sports zich naar een vierde plaats in de ranking. Call of Duty: Modern Warfare (577 miljoen euro) en Grand Theft Auto V (532 miljoen euro) staan er net boven. Op plaats vijf vinden we Call of Duty: Black Ops IIII (436 miljoen euro).

Meer
Lees meer...