Instagram lanceert eigen versie van TikTok: Instagram Reels

TikTok is in de laatste maanden uitgegroeid tot een van de populairste sociale media. En dat is ook concurrent Instagram niet ontgaan. Daarom komt de app nu met een nieuwe functie, getiteld Instagram Reels, die wel heel veel wegheeft van TikTok.

Sinds kort is Instagram Reels beschikbaar in verschillende landen over heel de wereld, waaronder ook ons land. Je kan Reels vinden via de zoekpagina op Instagram.

Instagram Reels

Met Instagram Reels kan je korte video’s maken, bewerken en posten. (Zoals op TikTok.) Deze video’s kunnen tot 15 seconden lang zijn en je kan erbij muziek gebruiken van verschillende artiesten en bedrijven. (Zoals op TikTok.) Daarnaast zal je ook verschillende filters kunnen gebruiken en met andere gebruikers een duet kunnen filmen. (Zoals op TikTok.) De filmpjes zijn bewust maximum 15 seconden. Zo legt Tessa Lyons, productmanager bij Instagram uit. “Door de filmpjes te beperken in de tijd, worden gebruikers verplicht om veel expressie te vatten in een korte tijd.” TikTok had oorspronkelijk ook een maximale tijd van 15 seconden, maar die werd ondertussen al verlengd tot één minuut.

Instagram Reels lijkt op het eerste zicht op de Instagram Stories die we al kennen, maar het grote verschil wordt het feit dat je door de video’s van alle gebruikers zal kunnen scrollen en dus niet meer enkel de stories kan zien van de mensen die je volgt of van iemand wiens profiel je bezoekt. Je video komt automatisch terecht op de nieuwe Explore-pagina. Op die pagina zullen de populairste video’s verschijnen en kan je dus door de verschillende video’s scrollen. Deze zullen ook aangepast worden aan je persoonlijke interesses zodat je steeds video’s te zien krijgt die “je entertainen en inspireren”. Net zoals op de For you-page op TikTok dus.

TikTok: “Copycat product”

De gelijkenissen met TikTok zijn treffend en dat is ook TikTok zelf niet ontgaan. Kevin Mayer, de CEO van TikTok, reageerde daarom al op het nieuws over Instagram Reels in een blogpost. “Bij TikTok staan we open voor competitie. Aan zij die concurrerende producten willen uitbrengen: bring it on. Facebook lanceert zelfs een nieuw copycat product, Reels (verbonden aan Instagram), nadat hun vorige copycat Lasso al snel faalde.”

Vorige week heeft Facebook-CEO Mark Zuckerberg nog bekend dat zijn bedrijf “zeker sommige features van anderen heeft geïncorporeerd”. En daar is Instagram Reels nu het nieuwste voorbeeld van.

Meer
Lees meer...