Intuïtief eten: een dieet dat luistert naar je lichaam in de plaats van naar de calorieën op de verpakking

Intuïtief eten: een dieet dat luistert naar je lichaam in de plaats van naar de calorieën op de verpakking

Voor de zoveelste keer probeer je jezelf te overtuigen een nieuw dieet uit te proberen. Toch zakt de moed je al in de schoenen wanneer je nadenkt over hoeveel lekkers je uit de weg zal moeten gaan. Bijna elk dieet draait om calorieën en jezelf beperkingen opleggen in wat je eet. Naast teleurstellend is het ook verdomd moeilijk. Gelukkig zijn er ook andere vormen van diëten die luisteren naar je lichaam en waarbij je jezelf tegelijkertijd ook wat lekkers mag gunnen. Maak kennis met intuïtief eten.

Intuïtief eten is een manier van eten die populair werd door Evelyn Tribole en Elyse Resh, twee diëtisten die hierover samen een boek schreven. Ook ontwikkelden zij een website rond dit onderwerp om meer bewustzijn te creëren rond je manier van eten.

Voeding ontzeggen

Uit verschillende onderzoeken is al gebleken dat jezelf eten ontzeggen geen goeie manier van diëten is. Het risico op een hoger BMI of overgewicht neemt zelfs toe in de toekomst. Daarnaast geeft een dieet je vaak een schuldgevoel zodra je iets calorierijk eet, je krijgt stress en wordt er soms depressief van.

Dat is zowat alles wat je niet wil. Zoals je ziet levert een dieet niet altijd de gewenste resultaten en maakt het je psychisch soms gek. Ondertussen zijn er enkele alternatieven, zoals intuïtief eten, die je helpen gezond te leven op een manier waar je niet ongelukkig van wordt.

Intuïtief eten

Deze populaire vorm van eten richt zich volledig op jouw lichaam. Door te luisteren naar je lichaam kom je te weten wanneer en hoeveel je moet eten. Je omgeving en de dieetregeltjes die je opgelegd krijgt, zijn hier dus niet zo belangrijk zoals je altijd dacht. Het is een vorm van eten waarbij je bewust omgaat met wat je eet zonder continu uit te rekenen hoeveel calorieën je nog mag eten. Misschien is mindful eating je wel beter gekend.

Iets concreter gaat mindful eating over het bewust worden van zowel een echt hongergevoel als een verzadigd gevoel en de keuzes die je hierdoor maakt in wat je eet. Als je aandacht besteedt aan hoe je je mentaal en fysiek voelt zodra je iets eet, dan ben je bewust aan het eten. Ondanks dat je nadenkt over wat je eet is het toch heel verschillend van andere diëten. Intuïtief eten moedigt je zelfs aan om te eten wat je wilt en ontneemt je je eetlust niet.

Diëten weer wat moeilijker geworden: ’t hangt af van je genen of het werkt of niet blijkt nu

Verhoogde drang

Als je denkt dat intuïtief eten je sneller naar vettige voeding of een snack met veel suikers doet grijpen, dan zit je verkeerd. Door de balans in je eetpatroon heb je minder snel de nood aan iets met veel suikers of vet, wat dan weer wel het geval is bij andere diëten waar je jezelf continu beperkingen oplegt.

Effecten

Of intuïtief eten nu meer effect heeft op het verliezen van gewicht dan eender welk ander dieet, dat is nog niet volledig duidelijk. Wel is het beter voor je gezondheid, zoals een lagere BMI. Ondanks het specifieke effect van intuïtief eten niet zeker is, staat wel vast dat het een gezonde manier van leven is. Het zou je zelfs mentaal een beter gevoel geven, meer zelfzekerheid en een positiever zelfbeeld. It’s all about the consciousness.


Luister naar je lichaam

Focussen op wat je voelt is het belangrijkste. Een probleem dat hier rijst, is dat mensen met een eetprobleem moeilijk kunnen vaststellen wat hun lichaam juist vraagt of nodig heeft. Intuïtief eten kan in dat geval dus vrij lastig worden aangezien zij hun eigen lichaam niet volledig begrijpen. De gedachtegang van een persoon is bij intuïtief denken dus heel belangrijk. Hier lees je meer over 5 mentale diëten die goed zijn voor je welzijn en efficiëntie.

Gesponsorde artikelen