Is Blackpink de volgende K-popsensatie die de wereld verovert? Nieuwe clip haalt meer views dan ‘Despacito’ in eerste 24 uur

K-pop heeft officieel de internationale muziekwereld bereikt. Nadat BTS op nummer één binnenkwam in de Amerikaanse Billboard 200, lijkt er geen stoppen meer aan de Zuid-Koreaanse pop. En Blackpink zou weleens de volgende hype kunnen worden. 

BTS heeft gedaan wat nooit een andere K-popgroep is gelukt: een nummer één-hit scoren in de Verenigde Staten. En ook voor wie meer te vinden is voor meisjesgroepen dan voor boysbands is er nu goed nieuws. Want ook de de K-popgroep Blackpink lijkt de wereld te gaan veroveren.

Internationale populariteit

Blackpink debuteerde in de zomer van 2016 en werd meteen een gigantisch succes. De groep zette van in het begin duidelijk in op een modernere sound en een meer Westers voorkomen dan de meeste andere K-pop meisjesgroepen. Het is vooral daardoor dat Blackpink al meteen internationale successen kon boeken.

Hun allereerste single Boombayah wist het zo te schoppen tot nummer 1 in de Amerikaanse World-hitlijst, dat is de lijst waarin de digitaal best verkopende internationale singles te vinden zijn. Maar ook in Finland en Frankrijk wisten ze te scoren met hun eerste single. Ook hun volgende nummers wisten een plekje in diezelfde lijsten te bemachtigen.

2de meest bekeken muziekvideo in eerste 24 uur

Maar met hun laatste single lijken ze echt volledig te zijn doorgebroken. DDU-DU DDU-DU (ja, zo heet hun nieuwe nummer echt) kwam uit op vrijdag en werd in de eerste 24 uur maar liefst 36,2 miljoen keer bekeken. Zo is deze videoclip de tweede meest bekeken videoclip in de eerste 24 uur op YouTube. Het moet enkel Taylor Swifts Look What You Made Me Do voor zich laten.

De videoclip wist binnen de kortste keren op de eerste plaats te staan in de Amerikaanse trendinglijst op YouTube en ook in ons land staat de video momenteel op de 20ste plaats. Niet slecht voor een K-popgroep die voornamelijk in het Zuid-Koreaans zingt toch?

Blackpink

Maar wie is Blackpink nu eigenlijk? Wel, het is een meisjesgroep die bestaat uit vier jongedames. Vier is in principe weinig voor een vrouwelijke K-popgroep en dat werk in hun voordeel, want deze meisjes hebben zo al meteen een meer Westers voorkomen.

De groep bestaat uit Jennie (22), Jisoo (23), Lisa (21) en Rosé (21). Vier meisjes met een eigen stijl en een eigen imago. Jennie werd ontdekt op haar 14de in 2010 en werd dus zes jaar lang getraind. Jisoo kwam in 2011 bij het agentschap terecht, op 16-jarige leeftijd. Lisa werd ontdekt op haar 14de bij een talentenjacht in haar thuisland Thailand, waarna ze naar Zuid-Korea verhuisde om er in 2011 te beginnen trainen bij YG Entertainment. Rosé kwam als laatste in het trainingsprogramma terecht. Zij werd ontdekt in 2012 in Australië, waar ze toen woonde, en trainde zo ‘maar’ vier jaar voor de groep debuteerde. (Meer over het loodzware trainingsprogramma van K-popsterren lees je hier.)

Instagram blackpinkofficial

Westerse invloeden

Hoewel Blackpink natuurlijk een K-popgroep pur sang is, zijn er veel Westerse invloeden te bemerken in zowel hun stijl als hun muziek. In tegenstelling tot de meeste meisjesgroepen binnen de K-pop hebben de dames van Blackpink elk een eigen stijl en ga je ze zelden in dezelfde outfitjes zien opdraven. Blackpink zet zich daar dus duidelijk tegen af en kleedt zich naar de Westerse trends. Al spelen ze soms wel met de typische schoolmeisjeslook die vaak terugkeert binnen K-pop.

De nummers van Blackpink zijn voor een groot deel gezongen in het Engels, waardoor ze een internationaal publiek aantrekken. Bovendien is de meisjesgroep zo’n sensatie in Japan dat ze al hun nummers vertaald hebben in het Japans. Alle meisjes spreken ook vloeiend Engels. Zo groeide Jennie op in Nieuw-Zeeland, Rosé in Australië en heeft Lisa is Thais en heeft een Zwitserse stiefvader. Aan internationaliteit dus geen gebrek.

Populariteit op Instagram

De meisjes zijn bovendien razend populair op Instagram. Tot gisteren hadden ze enkel een gedeeld account, met bijna 10 miljoen volgers. Maar sinds de lancering van hun mini-album ‘Square Up’, waarvan DDU-DU DDU-DU de hitsingle is, hebben ze elk een eigen profiel op Instagram.

En ook daar is hun populariteit niet te stoppen. Jennie staat zo op de derde plaats in de ranking van Instagramaccounts die het snelste een miljoen volgers verwierven. De Blackpink-zangeres deed er 16 uur over en moet zo enkel Paus Franciscus (12 uur) en Kai van de K-popgroep EXO (15 uur) voor zich laten.

Meer
Lees meer...