“Als je kerstcadeaus wilt, koop ze dan nú”

De CEO van Duitse sportartikelenfabrikant Puma, Björn Gulden, zegt dat consumenten nu kerstcadeaus moeten kopen als ze er zeker van willen zijn dat ze krijgen wat ze willen, en wanneer ze het willen. Hij geeft deze raad vanwege de puinhoop waarin de wereldwijde toeleveringsketens zich bevinden. Dat bericht persbureau Bloomberg.

Gulden zei dat hij dat advies onlangs aan zijn vrouw heeft gegeven. “Er zullen rekken in de detailhandel zijn die leger zijn dan je zou willen als je kerstinkopen gaat doen,” zei hij tijdens een telefoongesprek met verslaggevers.

Producttekorten

Detailhandelaren maken dit jaar vroeger dan normaal plannen voor de feestdagen omdat havenblokkades en producttekorten de kerstinkopen dreigen te bemoeilijken. Eerder deze maand zei Ken Murphy, CEO van Tesco, dat de grootste supermarkt van Groot-Brittannië dit jaar 10% meer kalkoenen heeft besteld. Ook heeft Tesco het aantal containers met verse producten die per spoor vanuit Spanje worden vervoerd, verhoogt om ervoor te zorgen dat de klanten niet worden teleurgesteld.

Schoenen en kleding

Vooral de schoenen- en kledingindustrie heeft moeite om aan de vraag te voldoen na de fabriekssluitingen in Vietnam, die van eind juli tot midden oktober hebben geduurd. Aangezien het normaal drie maanden duurt voor producten van de fabrieksvloer naar de winkelrekken gaan, zei Gulden, is het tekort aan schoenen en kleding dat in die periode is gemaakt nog niet op de markt en zal dat pas dit kwartaal en volgend jaar gebeuren.

Redenen voor optimisme

Er zijn echter redenen voor optimisme, schrijft persagentschap Bloomberg. Alle fabrieken waar Puma op vertrouwt in Zuid-Vietnam zijn nu weer open en draaien op 70% van hun capaciteit voor kleding, en 60% voor schoeisel. Gulden verwacht dat de fabrieken binnen enkele weken weer op volle toeren zullen draaien. Het bedrijf rapporteerde woensdag ook meer winst dan verwacht en verhoogde zijn omzet- en winstdoelstellingen.

Noor aan het roer

Gulden, een Noor, staat sinds 2013 aan het roer van Puma. Hij was ooit profvoetballer, studeerde bedrijfskunde en werkte in managementfuncties bij onder andere Adidas, Helly Hansen, Deichmann en Pandora.

(NS)

Meer
Lees meer...