Netflix langs twee kanten aangevallen: Plex en Disney+ kiezen voor originele strategieën

Netflix
Netflix

Dat Netflix zijn monopolie als streamingdienst aan het verliezen is, wisten we al langer, maar nu komen Plex en Disney+ met originele strategieën op de proppen. Zo hoopt Plex de meest interessante content van verschillende streamingdiensten te kunnen aanbieden, terwijl Disney+ aanhang hoopt te winnen met wekelijkse afleveringen.

Plex wil begin 2020 een streamingmodel lanceren, waarbij abonnees content kunnen bekijken van verschillende netwerken, studio’s en streamingdiensten. Dat meldt het Amerikaanse entertainmenttijdschrift Variety. Plex wil Netflix dus niet vervangen in de strikte zin van het woord, maar het wil wel een aanzienlijk deel van de Netflix-taart. Zo zal je via Plex wellicht geen Netflix Originals kunnen streamen, dat zegt ook Plex-CEO Keith Valory.

Aangezien Plex in zee gaat met bedrijven als Warner Bros. zal het dus een deel van de filmcatalogus van Netflix kunnen aanbieden. Hoeveel films Plex uit de Warner Bros.-catalogus in handen zal krijgen, blijft echter nog koffiedik kijken.

Plex-CEO Keith Valory

Race voor beste series

Plex is dus geen échte speler in de bikkelharde streamingoorlog, maar eerder een buitenbeentje. Apple, NBCUniversal, Disney en WarnerMedia daarentegen lanceren hun eigen streamingdiensten om de strijd aan te binden met Netflix (en in mindere mate ook Amazon).

Bovengenoemde streamingdiensten zetten alles op alles om nieuwe, prestigieuze reeksen van bekende regisseurs en scenaristen op de kop te tikken en/of de streamingrechten te verkrijgen van megahits zoals Friends

Friends

Enkel populaire content

Plex daarentegen is erop uit om het beste, dat al deze streamingdiensten te bieden hebben, op één plek te verzamelen en zo abonnees van de ‘klassieke’ streamingdiensten af te snoepen.

Hoeveel bedrijven uiteindelijk met Plex in zee zullen willen gaan, is nog niet duidelijk. De kans dat Netflix zal toehappen, lijkt klein, aangezien Netflix dan in zijn eigen voet zou schieten. Hetzelfde geldt wellicht voor Apple, Amazon en Disney, die elk eigen streamingdiensten hebben of plannen te lanceren.

Plex

Binge-strategie omgedraaid

Netflix staat erom bekend alle afleveringen van een nieuw seizoen van een serie in één keer op het publiek af te vuren. Dit veranderde de manier waarop we naar televisie kijken: bingen is the name of the game.

Nu de streamingdiensten als paddenstoelen uit de grond schieten, doen ze er echter goed aan om hun strategie weer om te draaien. En dat hebben ze bij Disney maar al te goed begrepen. Op de tweejaarlijkse Disney-expo D23 maakte de entertainmentgigant bekend dat er op de nieuwe streamingdienst Disney+ elke week nieuwe afleveringen gelost zullen worden, in plaats van volledige series. Dat meldt onder andere de Amerikaanse televisiewebsite TVLine

De Amerikaanse spelers Hulu, Amazon en HBO Now passen een gelijkaardige strategie toe, en ook Apple TV Plus zou dezelfde richting uit willen slaan. Op die manier kunnen de kersverse streamingdiensten niet enkel nieuwe abonnees lokken, maar hen ook behouden door hen continu met interessante content te voeden.

Of dit alles genoeg zal zijn om Netflix van de troon te stoten, is echter lang niet zeker.

Gesponsorde artikelen