Noren kopen massaal Tesla: één op drie nieuwe wagens gemaakt door Musk (en waarom dat in België té optimistisch is)

Noren kopen massaal Tesla: één op drie nieuwe wagens gemaakt door Musk (en waarom dat in België té optimistisch is)

In België is de goedkope editie nog maar nét verkrijgbaar, maar in Noorwegen is één op de drie nieuwe verkochte wagens een Tesla. De Noren zijn al jaren koploper in de elektrische wagenmarkt, maar ook zij breken nu eigen records. Ongeveer de helft van het land rijdt er elektrisch, maar dat scenario kunnen we in België nog wel even vergeten.

Het lijkt soms alsof Elon Musk meer Tesla’s naar Mars schiet dan hij er verkoopt, maar niets is minder waar. Tenminste: in Noorwegen loopt de marketing van Tesla op rolletjes: één op de drie nieuwe wagens op de Noorse wegen is van de hand van Elon Musk. Da’s een stijging van tien procent ten opzichte van vorig jaar.

Nissan Leaf en Tesla

Maart breekt trouwens ook nog een ander record in de elektrische wagenmarkt: meer dan de helft, 58% van de verkochte auto’s was toen elektrisch. Da’s niet alleen Tesla, ook de Nissan Leaf is er erg populair. Ook van Audi wordt veel verwacht, zij releaseten net zoals Tesla in maart een goedkoper model van hun elektrische wagens.

Tesla wordt nu ook geleid door een vrouw, na een uitspraak te veel van Musk.

Het is niet alsof Noren meer nood hebben aan elektrische wagens dan andere landen, integendeel zelfs. Waar je in België met een standaard elektrische wagen nog nét van grens tot grens rijdt, is daar in Noorwegen geen sprake van. De grens met Zweden is meer dan duizend kilometer lang en Noorwegen is tien keer groter dan België, maar herbergt ‘maar’ 5 miljoen mensen.

Noorwegen wil je elektrisch laten rijden

Het is dan ook puur door overheidsinterventie dat de Noren zoveel elektrische wagens op de wegen hebben staan. Sinds maakte de overheid er haar werk van: niet-weerkerende belastingen op zero-emissie-auto’s werden afgeschaft, net zoals de btw. Je kreeg ook een kleine subsidie voor een elektrische auto al is die maatregel niet verantwoordelijk voor de Tesla’s: sinds 2018 bestaat de subsidie niet meer.

Daarnaast zijn er een paar serieuze voordelen voor ‘elektrische’ chauffeurs: in Oslo mogen ze er de busbanen gebruiken en in kleinere gemeentes mogen ze zelfs gratis parkeren. Maar ja, één van de eerste maatregels gaf de Noorse overheid subsidies aan bedrijven om hun wagenpark zo snel mogelijk honderd procent elektrisch te maken.

Tesla

Het resultaat mocht er zijn: in 2015 waren er zo’n 50.000 elektrische wagens in Noorwegen, intussen zou dat aantal vervijfvoudigd zijn. Vorig jaar verkocht de Nissan Leaf het meeste wagens in Noorwegen, dit jaar is Tesla aan de beurt.

Groene energie

Er zijn ook meteen redenen waarom Noorwegen zo radicaal naar elektrische wagens kan overschakelen. Zo hebben ze hun klimaatdoelstellingen van 2020 in 2017 al gehaald, en dat was eigenlijk een programma dat wat vertraging opliep. Voor we met de vinger wijzen naar de Belgische overheid, moeten we even kijken naar de 1.000 kilometer lange kustlijn van Noorwegen. 98% van de elektriciteit van het land is afkomstig van hydro-energie. Er zit ook olie in de grond in Noorwegen, maar die wordt niet gebruikt voor de verwarming.

Tesla bleef uiteindelijk (toch) op de beurs.

Aan elk mooi verhaal hangt een negatieve kant: er kwam wel degelijk protest tegen de elektrische wagens in Oslo. Enerzijds zijn elektrische wagens wel emissievrij, maar hebben ze een vrij grote ecologische voetafdruk, toch in de constructiefase. Een andere klacht was van een heel ander niveau: door al die elektrische wagens op de busbanen, ontstond er opnieuw file in Oslo. Een oplossing voor het fileprobleem is zo’n vloot Tesla’s dus niet.

tesla

Gesponsorde artikelen