‘The Flight Attendant’ heeft zijn gebreken, maar je blijft er wel naar kijken

The Flight Attendant is een groot succes voor HBO Max. Negen nominaties voor de Emmy’s wist de reeks binnen te halen, wat het tot één van de succesnummers van de recente Amerikaanse streamingdienst maakt. Bij ons is HBO Max (nog) niet beschikbaar, maar is een selectie van de titels sinds mei via Streamz te zien. The Flight Attendant arriveerde bij de eerste lichting van die titels en vliegt tot nog toe bij ons een beetje onder de radar.

The Flight Attendant bewijst waarom het opdelen in genres bij de Emmy’s zo kunstmatig en geforceerd is. De serie werd negen keer genomineerd, waaronder een prijs voor Outstanding Comedy Series. Toch hebben we geen één keer moeten lachen of zelfs maar grinniken, ligt de body count in deze reeks hoger dan in menig actiefilm en zijn de personages net iets te tragisch om komisch te zijn. Als Killing Eve genomineerd wordt in de dramasectie, dan hoort The Flight Attendant daar ook.

Kaley Cuoco

Dat de reeks als “komische reeks” (zie ook op Streamz) bestempeld wordt, is volgens ons vooral te wijten aan Kaley Cuoco die hier haar eerste rol speelt sinds Penny uit The Big Bang Theory. Als we Cassie in The Flight Attendant zien bewegen, horen praten, snoeten zien trekken en het ene na het andere glas zien binnen kappen, dan zien we Penny. Het zou iets te maken kunnen hebben met het feit dat The Big Bang Theory twaalf lange seizoenen speelde, maar Jim Parsons slaagt er sindsdien – bijvoorbeeld in de Netflix-reeks Hollywood – veel beter in om te doen vergeten dat je naar de acteur zit te kijken die Sheldon Cooper speelde. Cuoco lukt dat veel minder.

Het heeft er allicht mee te maken dat Kaley Cuoco hier uit hetzelfde register put dan voor haar rol als Penny. Ja, de gebeurtenissen die haar overkomen zijn iets dramatischer dan die in de populaire sitcom, maar in se gaat het hier om een jonge vrouw die zich in de nesten heeft gewerkt door het maken van twijfelachtige keuzes. Zeker in de beginjaren van The Big Bang Theory zagen we Penny voortdurend foute keuzes maken: ze was vaak dronken, had een kater of werd naast een vreemde man wakker. Het is het soort gedrag dat Cassie ook vertoont.

© HBO Max

Het verhaaltje van de stewardess die wakker wordt in een hotelkamer in Bangkok met het lijk van een flirt naast haar was bijna te generisch om te kunnen boeien. Het is doordat Cassie zo’n wandelende ramp is, dat de reeks je na enkele afleveringen alsnog weet te grijpen. Dat ze in gedachten tegen slachtoffer Alex Sokolov (een rol van de Nederlandse Michiel Huisman) praat, is eerst vreemd en daarna interessant. Dat ze snel praat en wandelt, overal te laat komt, impulsief is en dan maar drinkt en seks heeft om rust te verkrijgen in haar hoofd, maakt Cassie na verloop van tijd een interessant personage. De splitscreen wordt dan weer zo vaak gebruikt door de makers – soms met maar veel vaker zonder bedoeling – dat het een storend element wordt.

Naarmate The Flight Attendant vordert, krijgen we meer achtergrond bij het waarom van het drankprobleem en het vluchtgedrag van Cassie en in aflevering vier krijgen we enkele bijzonder pijnlijke scènes te zien tussen Cassie en haar broer Davey (T.R. Knight) die veel vertellen over zowel hun onderlinge band als over Cassie zelf. Opnieuw krijgen we een verhaal – zie ook recente films als Falling of The Father – over hoe onbetrouwbaar ons geheugen blijkt te zijn. En een traumatiserende jeugd werkt altijd om een personage interessanter te maken.

©HBO Max – T.R. Knight in ‘The Flight Attendant’

Na enkele afleveringen stonden we op het punt om deze reeks stop te zetten, maar zoals zo vaak is het de aanhouder die wint. Het helpt dat de cast in zijn algemeen uitstekend is: Ann Magnuson die Janet Sokolov speelt, is oprecht eng en Zosla Mamet – die de advocate Ani/Annie speelt zien we altijd graag bezig.

De beste komische serie van het afgelopen jaar is The Flight Attendant echter niet omdat we ons de vraag stellen of deze reeks wel überhaupt komisch is. Ofwel hebben wij een ander soort gevoel voor humor dan de leden van de Emmy-commissie. En dan nog, iedereen gunt Ted Lasso die prijs toch, nee?

The Flight Attendant is te bekijken via Streamz.