Na jaren van geruchten en intern overleg heeft Meta nu officieel advertenties uitgerold in WhatsApp. De reclames verschijnen in het tabblad “Updates”, naast de statusberichten van vrienden, familie en kanalen. Maar wees gerust: je persoonlijke chats blijven (voorlopig) reclamevrij.
Het “Updates”-tabblad, waar gebruikers tijdelijke tekst, foto’s, video’s en spraaknotities kunnen delen, krijgt er vanaf nu een commerciële laag bij. De advertenties worden getoond tussen andere updates van contacten of gevolgde kanalen. Meta zegt dat het hiermee nieuwe manieren zoekt om geld te verdienen met WhatsApp, dat lange tijd grotendeels advertentievrij bleef.
De komst van advertenties is geen verrassing. WhatsApp-CEO Will Cathcart gaf in 2023 al aan dat er plannen waren om het platform open te stellen voor reclame. Dat gaat nu dus officieel van start.
Gerichte advertenties, maar met beperkingen
Meta stelt gebruikers gerust: de advertenties worden gepersonaliseerd op basis van beperkte gegevens zoals je locatie, taal, welke kanalen je volgt en eerdere interacties met advertenties. Wie dat liever niet heeft, kan de advertentie-instellingen aanpassen via het Meta Accountscentrum.
Daarnaast benadrukt Meta dat persoonlijke gesprekken, groepschats en telefoonnummers niet gebruikt worden om advertenties te targeten. Je privéberichten blijven dus buiten schot.
Ook gepromote kanalen duiken op
Een belangrijk detail: advertenties zullen niet verschijnen in je één-op-één-gesprekken of groepschats. Meta kiest bewust voor het aparte tabblad “Updates” om advertenties te tonen. Volgens het bedrijf is dat de juiste plaats om commerciële content te integreren, zonder de kernervaring van WhatsApp te verstoren.
Naast traditionele advertenties introduceert Meta ook gepromote kanalen. Die verschijnen wanneer je op zoek bent naar nieuwe kanalen om te volgen. Gebruikers kunnen zich bovendien abonneren op kanalen om exclusieve updates te ontvangen.