9 redenen waarom Lara Croft na 20 jaar nog altijd onze favoriete gamebabe blijft

9 redenen waarom Lara Croft na 20 jaar nog altijd onze favoriete gamebabe blijft

In 2016 zal het precies twintig jaar geleden zijn dat Lara Croft voor het eerst in een game verscheen. In die twee decennia speelde ze de hoofdrol in de vele Tomb Raider-games, en ze kreeg in de figuur van actrice Angelina Jolie zelfs een menselijk gezicht. Dit najaar is ze opnieuw te bewonderen in één van de topgames van 2015: Rise Of The Tomb Raider.

Voor heel wat gamers is dit spel een goede opwarmer voor Uncharted 4 op Playstation, maar dat doet zowel het spel als Lara Croft onrecht aan. Dus zochten we een aantal redenen waarom Lara na twintig jaar nog altijd ons respect verdient en waarom Rise Of The Tomb Raider echt wel een topgame is geworden.

1. Lara neemt ons mee naar alle uithoeken van de wereld

Het is eigen aan avonturenverhalen dat ze zich op verschillende plaatsen in de wereld afspelen. De contrasten konden echter niet groter zijn in Rise Of The Tomb Raider. Het ene moment ben je een berg aan het beklimmen terwijl een ijzingwekkende sneeuwstorm je tocht voortdurend bemoeilijkt, en het andere ogenblik loop je door de vertrouwde jungle. Het kan allemaal omdat het spel handig gebruikt maakt van flashbacks. Het vergroot het filmische karakter van de game, waardoor de vergelijking met Uncharted weer wat meer opgaat.

2. Bergbeklimmen wordt plots heel realistisch dankzij Lara

De bergbeklimmers onder de gamers hebben nog niet veel topgames over hun hobby gekregen, maar daar brengt Tomb Raider verandering in. Al in het eerste uur moet je met een houweel bergen overwinnen en je in met ijs bedekte rotsen vastklampen om niet naar beneden te vallen en de top te bereiken. Oké, een echte bergbeklimmer zou het verstand hebben om terug te keren, maar daar heeft Lara Croft geen tijd voor, en dus moet je de bergen in stormachtige omstandigheden te lijf gaan.

Dat klimmen is best leuk en ook wel uitdagend. Je gaat gegarandeerd een paar keer naar beneden donderen omdat je een verkeerde beweging maakt of te laat je houweel in het ijs probeert te slaan. De besturing van deze Tomb Raider is over het algemeen dan ook meer dan behoorlijk.

3. Lara is nog altijd de sexy versie van Indiana Jones

Sorry Harrison Ford, maar ergens zijn we blij dat we met Lara Croft mogen spelen. En niet alleen omdat ze de meest sexy gamebabe aller tijden is. Weinig filmgenres hebben in de gamewereld zo’n sterke tegenhangers gekregen dan avonturenfilms. Indiana Jones blijft op dat vlak wat Star Wars in SF voor de film heeft gedaan. Maar waar een nieuwe Star Wars-film plots ook de aanleiding is om een game uit te brengen, zien we toch dat enkele avonturenreeksen een eigen leven zijn gaan leiden, en dat ze Indiana Jones niet nodig hebben.

Volgend jaar zullen we heel waarschijnlijk veel lof rondstrooien voor het vierde deel van Uncharted, waar Nathan Drake de rol van virtuele Indiana Jones op zich neemt. Maar Lara gaat nog een pak langer mee en weet zich nog steeds goed staande te houden. Ergens verwachten we straks net iets meer van Uncharted, maar vergis je niet: Rise Of The Tomb Raider heeft de lat erg hoog gelegd.

4. Maar Lara is niet alleen knap, ze is ook menselijker dan ooit

Wie al verschillende Tomb Raider-games heeft gespeeld, zal zeker merken dat Lara een veel complexere figuur is geworden, eentje met een meer uitgesproken persoonlijkheid. We zien beelden uit haar jeugd, en we krijgen alle tijd om Lara als mens te leren kennen. En ook dat is zeker een goede zaak, want de voorbije twintig jaar is ze al te vaak omschreven als een babe voorzien van de nodige … je weet wel. Daar ligt de nadruk absoluut niet op in Rise Of The Tomb Raider. En eigenlijk maakt dat haar nog knapper, toch?

5. Lara laat ons met allerlei wapens spelen

Eén van de sterkste punten van Rise Of The Tomb Raider is zonder twijfel de gameplay. Je kan met allerlei wapens aan de slag, en de leukste zijn ongetwijfeld pijl en boog. Hiervoor kan je de nodige materialen in de omgeving verzamelen. Telkens je plaats neemt aan een kampvuur – je basiskamp voor een bepaalde level zeg maar – kan je van die materialen een voorwerp of een wapen maken.

Zelfs tegen zwaarbewapende vijanden kan Lara deze keer gewoon haar pijlen afschieten. Vroeger zou ze dan ook sneller op vuurwapens hebben overgeschakeld, maar er zijn nu eenmaal meer mogelijkheden met pijl en boog. Bovendien kan je ze verstandig gebruiken en doen ze meer dan enkel vijanden doden. Die vijanden zijn soms ook behoorlijk slim, dus je gaat ze niet zomaar uitschakelen.

6. Lara kan zelfs vechten met een beer

Je komt heel wat dierlijke tegenstanders tegen in het spel. En ook al hebben we soms onze bedenkingen bij het doden van onschuldige dieren, je zal snel naar die pijl en boog grijpen wanneer een woeste beer of een groep wolven op je komt afgestormd. Die beer kom je al heel vroeg in het spel tegen en het is je voornaamste obstakel om snel te vorderen. Om hem uit te schakelen, zal je met Lara zijn hol moeten zoeken en binnendringen. Gelukkig heb je gifpijlen om zijn dood wat te bespoedigen, maar toch wacht je nog steeds een helse strijd. En nadien zal je kippenvel hebben, dat garanderen we.

7. Het verhaal sleurt je mee en is toch niet moeilijk om te volgen

Het risico van een avonturenspel is dat het allemaal zo complex wordt dat je het verhaal niet meer kunt volgen. En eigenlijk is het net het recept van een succesvolle avonturenfilm dat zoiets niet gebeurt. Gelukkig slaagt Tomb Raider ook hierin met glans, want nooit zal je de draad zomaar verliezen en toch is verhaal uitdagend en spannend genoeg. Enkel over het einde zijn sommige gamers veel minder te spreken, maar daarover gaan we niet uitweiden. Spoilers, remember?

8. Wie een Xbox One heeft, houdt nog meer van Lara

Sinds een maand kunnen gamers op Xbox One al Rise Of The Tomb Raider spelen. Volgende maand komt de PC-versie eraan. Maar wie een Playstation 4 bezit, moet nog wachten tot het najaar van 2016. Een heel jaar na de Xbox One-versie??? Jawel, Lara is momenteel toch een beetje in dienst van Microsoft, dat deze game dit najaar in een indrukwekkend exclusief gamma naast onder andere Forza Motorsport 6 en Halo 5 kon zetten.

9. En ze is meer dan het voorprogramma voor Uncharted 4

Eigenaars van een Playstation 4 zullen natuurlijk met nog meer interesse uitkijken naar de release van Uncharted 4. Maar wie het privilege heeft om beide games te spelen, zal nu al beamen dat we de nieuwe Tomb Raider niet zomaar het voorprogramma van Uncharted 4 mogen noemen.

Oké, we geven ook toe dat het bij die laatste titel nog iets meer kriebelt dan bij Rise Of The Tomb Raider en de game is inderdaad een verschrikkelijk lekker voorgerecht voor wat er in 2016 komen gaat. Maar laten we ons vooral gelukkig prijzen dat we met Lara Croft en Nathan Drake twee geweldige spelfiguren hebben die er samen voor zorgen dat we voor één keer eens niet altijd met een spelversie van ene Harrison Ford aan de slag moeten.

Conclusie: 9/10

Rise Of The Tomb Raider is voor ons één van de topgames van het najaar. En Lara Croft heeft haar levensverwachting in de gamewereld met minstens vijf tot tien jaar weten verlengen. Het is nu uitkijken naar Uncharted 4, want beide games zijn zo’n titanen in hun genre geworden dat de lat altijd maar hoger ligt. Maar we maken ons geen zorgen, want Lara an Nate klimmen er nog altijd moeiteloos over.

Gesponsorde artikelen