Hoge brandstofprijzen zorgen voor meer fietsverkeer: niet meer met de auto naar het werk

Nog nooit eerder leasden zoveel Belgen een fiets via het werk. In de eerste helft van dit jaar namen 9,1 procent meer mensen de fiets ten opzichte van vorig jaar. Een mogelijk gevolg van de hoge brandstofprijzen.

Al gaat het voorlopig nog maar om een luttele één procent van de werknemers, toch is het gebruik van de salarisfiets op drie jaar tijd meer dan verdubbeld. Een toename van 127 procent. Dat blijkt uit een analyse van de gegevens van 260.000 werknemers door HR-dienstverlener Acerta, naar aanleiding van de week van de mobiliteit.

Vergeleken met 2020 valt op dat een leasefiets van het werk steeds meer in trek is. Een stijging met 38 procent tot op vandaag.

Financiële redenen

Niet iedereen verkiest naar het werk te fietsen omwille van ecologische redenen. Wellicht heeft de toename van de interesse voor een leasefiets van het werk ook te maken met de torenhoge energieprijzen die ons boven het hoofd hangen.

Bovendien kan de keuze de werknemers ook een extra spaarcentje opleveren. Zo wordt er een maximale fietsvergoeding van 0,24 euro per effectief gereden kilometer toegekend. Al is dat niet overal het geval. Volgens Charlotte Thijs, mobiliteitsexperte bij Acerta Consult, krijgt vandaag slechts een vijfde van de fietsende werknemers een vergoeding van hun werkgever.

Ook de interesse in hybride en volledig elektrische bedrijfswagens neemt opmerkelijk toe: 11 procent van alle bedrijfswagens in circulatie heeft een stekker of hybride motor. Vorig jaar ging dat nog maar om 6,8 procent. Een meetbaar verschil tegenover het jaar daarvoor (2,9 procent) en een povere 0,56 procent in 2019.

Mobiliteitsbudget

In de cijfers over het mobiliteitsbudget ziet Acerta de ambitie van bedrijven voor een ecologischer en duurzamer beleid verder toenemen. “De nieuwe versoepelde versie van het mobiliteitsbudget, die op 1 januari dit jaar in werking trad, heeft een extra boost gegeven aan die maatregel”, zegt Thijs tegenover Het Nieuwsblad.

In tegenstelling tot vorig jaar maakten mensen tijdens de eerste helft van dit jaar vijf keer meer gebruik van die maatregel. 2,8 procent van de werknemers die recht hebben op een bedrijfswagen heeft zo’n budget.

(mah)

Meer
Lees meer...