De Vlaamse gamestudio Larian Studios heeft een belangrijk computerspel ontwikkeld en brengt die nu zelfstandig uit. Dat is een zeer uitzonderlijk gegeven, vertelde gamingexpert David Verbruggen aan Business AM.
Beluister hier het volledige gesprek met David Verbruggen:
Waarom is dit belangrijk?
De game-industrie in Vlaanderen wint aan belang. Naast hoogwaardige opleidingen aan hogescholen, mag nu ook een van oorsprong Vlaamse studio een belangrijke game ontwikkelen.
Verbruggen: “Larian Studios is een van origine Vlaamse studio en begon in Gent. Heel klein, het bedrijf heeft echt zwarte jaren gehad. Maar toch is men blijven geloven in hun games. Vooral de oprichter, Swen Vincke, heeft jarenlang getimmerd aan de weg. Hij is studio’s beginnen openen over de hele wereld en heeft nu een internationaal bedrijf. Dit wordt nu bekroond met een topgame, Baldur’s Gate III, die Larian heeft mogen maken. Het intellectueel eigendom is van een ander bedrijf.”
“Dit is zeer uitzonderlijk voor een Vlaamse gamestudio. Het gebeurt wel dat studio’s in onderaanneming stukken van videogames maken in opdracht van grotere spelers. Maar echt een volledige game mogen maken en die dan zelf op de markt brengen … Larian Studios heeft veel volgers en daar maken ze gretig gebruik van, via marketing op sociale media. In ons land heb ik dat nog niet gezien, maar ook in andere landen gebeurt dit niet zo heel vaak.”
“Larian is geen puur Vlaamse studio meer. Het bedrijf heeft studio’s in Quebec, Barcelona en Maleisië. Dat is iets dat we in de hele sector zien gebeuren. Er wordt heel veel op afstand gewerkt. Je hebt sowieso al een mix van profielen en nationaliteiten. Maar er is meer interesse van buitenlandse bedrijven in onze regio. Zowel voor games, als misschien ook om zich hier op termijn te komen vestigen”, besluit Verbruggen.