Disney betaalt 10 miljoen dollar na schandaal met gegevens van kinderen op YouTube

Disney heeft een boete van 10 miljoen dollar (8,6 miljoen euro) aanvaard om een klacht van de Amerikaanse handelscommissie FTC te schikken. Het mediabedrijf wordt ervan beschuldigd illegaal persoonsgegevens van kinderen te hebben verzameld via YouTube.

Volgens de Federal Trade Commission (FTC) heeft Disney de regels rond online privacy van kinderen geschonden door YouTube-video’s fout te labelen. Veel van de video’s waren overduidelijk gericht op jonge kijkers, maar Disney bestempelde ze niet als “Made for Kids” (MFK), wat wel verplicht is volgens de COPPA-wetgeving (Children’s Online Privacy Protection Act).

Die foute labeling maakte het mogelijk voor zowel Disney als YouTube om gegevens te verzamelen van kinderen onder de 13 jaar en die te gebruiken voor gepersonaliseerde advertenties – iets wat expliciet verboden is door COPPA.

Disney kreeg al waarschuwingen van YouTube

Disney had volgens de FTC beter moeten weten. YouTube waarschuwde het bedrijf meermaals dat de gekozen labels niet klopten met de aard van de content. Toch koos Disney ervoor om al zijn kanalen standaard te labelen als “Not Made for Kids” (NMFK), zelfs als de video’s duidelijk bedoeld waren voor kinderen.

Die beslissing leidde ertoe dat Disney en YouTube jarenlang illegaal gegevens verzamelden over kinderen, zonder ouderlijke toestemming – een directe schending van de wet.

Wat zegt de wet precies?

De COPPA-wet vereist dat websites of online diensten die zich richten op kinderen onder de 13:

  • Ouders informeren over welke gegevens ze verzamelen
  • Eerst verifieerbare toestemming van de ouders krijgen
  • Bepaalde functies zoals comments of gepersonaliseerde reclame uitschakelen bij kindergerichte content

Na eerdere schikkingen, onder andere met YouTube in 2019, zijn strengere maatregelen ingevoerd waarbij contentmakers elke video of heel hun kanaal moeten labelen als MFK (Made for Kids) of NMFK. Disney negeerde die verplichting grotendeels.

Schikking met voorwaarden

De nieuwe schikking met de FTC houdt in dat Disney:

  • 10 miljoen dollar boete betaalt
  • Zich strikt aan de COPPA-regels moet houden
  • Een intern systeem moet opzetten om video’s correct te labelen als ze op kinderen zijn gericht
  • Moet stoppen met dataverzameling zonder ouderlijke toestemming

Er komt alleen een uitzondering als YouTube zelf technologie ontwikkelt om leeftijden automatisch te verifiëren, of als het platform afstapt van het systeem waarbij makers hun video’s zelf moeten labelen.

De FTC heeft de zaak inmiddels doorgestuurd naar het Amerikaanse Ministerie van Justitie, dat de klacht heeft neergelegd bij een federale rechtbank in Californië.

Ouderlijk toezicht boven alles

De FTC benadrukt dat deze zaak draait om het beschermen van kinderen en het vertrouwen van ouders. Door gevoelige informatie van minderjarigen te verzamelen en te gebruiken voor commerciële doeleinden, heeft Disney volgens de toezichthouder een serieuze grens overschreden.

Deze zaak zet extra druk op platforms zoals YouTube en grote mediabedrijven om proactiever om te gaan met kinderbescherming online – en laat zien dat fouten ook voor giganten als Disney een flink prijskaartje kunnen hebben.

Meer
Lees meer...