Play Media voert een grondige naamswijziging door in het Vlaamse medialandschap. Hoofdzender Play4 en het online streamingplatform GoPlay worden samengebracht onder één nieuwe, eenduidige naam: Play. De mediagroep wil met de ingreep de verwarring bij de kijker wegnemen en de brug slaan tussen klassieke televisie en de digitale wereld.
De grote naamsverandering is maandagavond aangekondigd met een grappige ‘verspreking’ van Erik Van Looy aan De Slimste Mens ter Wereld. Volgens CEO Jeroen Bronselaer is de verandering een logische stap in een medialandschap waar de grenzen vervagen. “De klassieke grenzen van televisie zijn verdwenen. Hybridegebruik is de norm geworden”, stelt hij. “Kijkers schakelen moeiteloos tussen platformen en uitzendmomenten. Door alles onder de naam ‘Play’ te brengen, halen we elke vorm van verwarring weg.”
Play Media is de eerste zendergroep in Vlaanderen die ervoor kiest om zijn lineaire hoofdzender en zijn digitale platform exact dezelfde naam te geven. Het wijst op de visie de zender heeft in zijn verschuiving naar meer en meer digitaal.
Wat verandert er concreet?
Naast de samensmelting van Play4 en GoPlay onder de naam Play, krijgen ook de andere zenders een nieuwe naam. Play5, Play6 en Play7 zullen voortaan een meer beschrijvende naam dragen die beter aansluit bij de content die er te zien is, om zo de kijker duidelijker te gidsen. Die zenders heten voortaan Play Fictie, Play Actie en Play Reality. Daarnaast blijft Play Crime ook nog bestaan onder die naam.
Volgens marketingdirecteur Ils Neuts staat het merk ‘Play’ voor “durf, humor, zelfrelativering en een onwrikbaar geloof in de kracht van lokale content”. De nieuwe, eengemaakte identiteit moet deze waarden op alle platformen uitdragen.
