Eerste volledig Nederlandse Netflix Original ‘Ares’ verschijnt op 17 januari: “Niet kijken voor het slapengaan”

Netflix

Op vrijdag 17 januari 2020 brengt Netflix Ares uit, de eerste volledig Nederlandse Netflix Original. Het gaat om een razend spannende reeks met horrorelementen. Hoofdrolspeelster Jade Olieberg waarschuwt alvast om Ares niet te bekijken voor het slapengaan. Netflix is al sinds september 2014 actief in Nederland (en België). Het heeft dus meer dan vijf jaar geduurd eer de volledige Nederlandse Netflix Original het daglicht zag. Moeten overheden meer aan banden leggen?

Eerder verscheen Undercover al op Netflix, maar dat was een project van Vlaams-Nederlandse makelij. Ares is de eerste Netflix-productie die volledig door onze noorderburen vervaardigd is.

De serie ziet trouwens niet enkel het levenslicht in de Benelux, maar in maar liefst 190 verschillende landen. “Ik realiseer me nog steeds niet hoe groot dit wel niet is”, zegt Olieberg aan de Nederlandse filmnieuwswebsite Serie Totaal. “Het is eigenlijk onvoorstelbaar. Ik heb vaak het gevoel dat dit allemaal één grote droom is.”

(Netflix gaat dit jaar lopen met 24 Oscar-nominaties.)

Geen bloedspetters, wel horror

Netflix

Olieberg beschrijft Ares zelf als “een sexy wereld boordevol horrorelementen”. Hoewel Olieberg kijkers aanraadt om de serie niet te bekijken voor het slapengaan, moeten we niet in elke aflevering bloedspetters verwachten.

Verder zegt Olieberg nog dat ze bijzonder trots is op het eindresultaat: “Het is best bijzonder om dit te zeggen, niet in het minst omdat ik in zowat elke shot te zien ben. Toen ik auditie deed voor de rol in Ares was het niet mijn bedoeling om bekend te worden. We zien wel hoe het allemaal zal lopen.”

Netflix en lokale filmindustrie

Over de hele wereld betalen mensen miljoenen euro’s aan abonnementen van streamingdiensten zoals Netflix. Dat geld gaat naar het buitenland en wordt hoofdzakelijk geïnvesteerd in Engelstalige series met een torenhoog budget die over de hele wereld massaal gestreamd worden.

Ook Netflix investeert hoofdzakelijk in Engelstalige gigaproducties – denk aan Stranger Things en You – maar steeds vaker ook in lokale content – denk aan Undercover (in het buitenland), Criminal en nu ook Ares.

(Netflix bestelde onlangs ook een Nederlandse oorlogsfilm met een collaborateur, een verzetsstrijdster en een  Britse piloot in hoofdrol.)

Quota?

Netflix

Door in lokale, niet-Amerikaanse series en films te investeren wil Netflix – dat haar hoofdzetel in Los Gatos in de Amerikaanse staat Californië heeft – voorkomen dat lokale overheden maatregelen tegen de streamingdienst treffen. Zo verplichtte de Franse overheid Netflix onlangs om voor een gedeelte Franse producties te maken. Maar liefst 20 procent van het aanbod moet Franstalig zijn. Dat deden de Fransen om hun eigen tv- en filmindustrie te beschermen. Het resultaat: deze sector floreert bij onze zuiderburen met topproducties zoals Marianne, Plan Coeur, Mortel, Le Chalet, Family Business en Criminal: France.

Sinds eind 2018 moet de Netflix-catalogus voor minstens dertig procent uit Europese films en series bestaan. Dat stond vastgelegd in de Europese richtlijn over audiovisuele mediadiensten, die de Europese Unie herzag om de Europese televisie- en filmindustrie te beschermen.

Discussie in Nederland

Joop Daalmeijer

Op Belgisch en op Nederlands niveau is er nog geen nationale maatregel zoals die in Frankrijk van kracht is. Bij onze noorderburen woedt echter de discussie om die alsnog in te voeren. 

Eén van de belangrijkste voorvechters is Joop Daalmeijer, opiniemaker en voormalig netcoördinator bij Nederland 1 en Nederland 2, de televisiezenders van de Nederlandse publieke omroep. In de Nederlandse krant De Telegraaf zegt die dat streamingdiensten verplicht moeten worden om Nederlandse programma’s in hun aanbod op te nemen: “Die bedrijven staan niet allemaal in Nederland geregistreerd en dragen alleen btw af voor de honderden miljoenen aan abonnementen die ze hier ophalen. Ze doen verder heel weinig voor ons land. Ja, ze ondertitelen netjes, maar dat is het dan ook.”

“Er is niets vreemds aan om aanbieders te laten betalen als ze via onze infrastructuur hun geld verdienen. Als je als Nederlander op de Zwitserse snelweg wilt rijden, moet je ook een vignet kopen. Laat ze een percentage van de omzet afdragen en stop dat geld in een audiovisueel fonds waarvan Nederlandse producties gemaakt worden, zodat we onze industrie aan de praat houden. Netflix heeft hier meer dan drie miljoen abonnees en draait een omzet van €360 miljoen.”

Tegenstanders van dit soort quota zijn dan weer van mening dat hoogstaande, creatieve producties voortkomen uit passie. Door quota op te leggen en programmamakers dus te dwingen om aan de slag te gaan, komen volgens sommigen de passie en bijgevolg de kwaliteit van het product in het gedrang.

Nog anderen vinden dan weer dat er bij de producers en regisseurs van niet-Amerikaanse films en series een morele verantwoordelijkheid ligt om niet enkel te werken voor internationale walvissen zoals Netflix, Disney+ en Apple TV, maar ook in zee te gaan met garnalen als VTM GO, Telenet Play en VRT NU.

Gesponsorde artikelen