Average Rob uit kritiek op De Croo: “Onze premier is aan het influencen”

Average Rob, alias Robert Van Impe, spreekt zich op X uit over de nieuwe post van onze premier. De YouTuber heeft kritiek op de De Croo nadat hij het nieuwe volautomatische magazijn van Coca-Cola in Zwijnaarde bezocht. De beschuldiging? ‘Influencen’ zonder de nodige vermelding van reclame.

“Het minste dat ik een merk in beeld breng word ik op mijn vingers getikt door FOD economie dat ik ‘reclame’ moet vermelden en dreigen ze met boetes”, begint Rob zijn bericht op X. “Allemaal goed en wel, maar ondertussen is onze premier aan het influencen voor Coca Cola zonder enige vermelding van reclame.” Volgens hem lijkt premier De Croo dus vrij spel te hebben op deze verplichting.

“Politiek is influencen”

De premier zelf reageerde op deze beschuldigingen via Instagram. “In de strikte zin van het woord lijkt me dat (influencen) de essentie van politiek. Als ik de werkgelegenheid in de positieve zin kan beïnvloeden, zal ik het zeker niet laten”, liet de premier weten.

Open VLD-voorzitter Tom Ongena is niet gezet met de kritiek op de premier. “Komaan Rob, ik lach me een breuk met je filmpjes. Keigoed. Vooral dat van die Oktoberfesten vond ik zalig. Maar dit is wat goedkoop. Toch normaal dat de premier bedrijfsbezoeken doet. Die wordt daar niet voor betaald he”, laat hij weten op X.

Regels

Volgens de regels moeten influencers duidelijk reclame, advertentie of sponsoring vermelden. De woorden moeten in de juiste taal worden gebruikt en niet verborgen worden onder een overvloed van hashtags. Een merk- of logovermelding is verplicht om aan te geven dat het om een commerciële boodschap gaat.

Meer
Lees meer...