Balenciaga deelt statement nadat het merk gecanceld wordt door “BDSM-reclame met kinderen”

Het modemerk Balenciaga ligt al enkele dagen fel onder vuur. Het merk lanceerde eerder deze maand een nieuwe reclamecampagne die volgens velen niet door de beugel kan. De campagne, met kinderen en BDSM-beertjes, werd ondertussen al offline gehaald, maar de kritiek blijft oorverdovend. Daarom komt Balenciaga nu – eindelijk – met een officieel statement.

Balenciaga heeft gereageerd op de heisa rond hun laatste reclamecampagne. De foto’s, die volgens velen kinderporno romantiseren, kregen al meteen heel wat kritiek. De campagne werd ondertussen geschrapt, maar het merk lijkt onherstelbare schade te hebben opgelopen. In een statement probeert Balenciaga nu z’n vel te redden.

Kinderen met BDSM-beertjes

Dat reclamecampagnes vaak bewust de controverse opzoeken, is al lang geen geheim meer. Maar volgens velen is Balenciaga nu echt te ver gegaan. Voor hun nieuwste reclamecampagne deelde het populaire merk reclamefoto’s waarop kinderen te zien zijn. Zij houden teddyberen vast die lederen harnassen dragen die door velen gezien worden als BDSM-pakjes. In een andere foto zijn gerechtsdocumenten te zien over “virtuele kinderpornografie”.

De foto’s werden gedeeld op sociale media, waar ze heel wat kritiek kregen. Daardoor besloot Balenciaga om de foto’s te verwijderen, maar dat stopte de kritiek niet. Zo zijn er heel wat mensen die video’s delen waarop ze hun tassen en kleding van Balenciaga weggooien of verbranden. En nu reageert Balenciaga op de heisa.

Statement

In een lang statement, dat Balenciaga deelde op sociale media, gaat het merk dieper in op de kritiek. “We verzetten ons sterk tegen kindermishandeling en het was nooit onze bedoeling om het in onze campagne te betrekken”, zo klinkt het. “In de twee campagnes hebben we grote fouten gemaakt, waarvoor we onze verantwoordelijkheid nemen.”

Het bedrijf gaat eerst in op de foto’s met de kinderen en teddyberen. “In de campagne wareen kinderen te zien met teddybeertassen die pakjes droegen die sommigen bestempelen als BDSM. Onze teddybeeyrtassen hadden niet getoond mogen worden met kinderen. Dit was een foute keuze door Balenciaga en we zijn gefaald in het bedoordelen van deze foto’s. De fout ligt enkel en alleen bij Balenciaga.”

Daarnaast gaat het merk ook in op de foto van de gerechtsdocumenten. Het legt daarbij uit dat het gaat om de uitspraak in de zaak ‘United States vs. V. Williams’ uit 2008. Die zaak oordeelde dat het promoten van kinderporno niet onder de vrijheid van meningsuiting valt. Maar de documenten waren niet bewust gebruikt in de advertentie. “Alle items die in de foto te zien zijn, werden aangeleverd door externe partijen die zeiden dat het ging om valse documenten. Maar uiteindelijk bleek het dus te gaan om echte gerechtsdocumenten, die waarschijnlijk afkomstig waren van een televisieset.” Ook hier neemt Balenciaga de verantwoordelijkheid omdat ze dit beter hadden moeten controleren.

Toekomst

Op het einde van het statement doet Balenciaga ook enkele beloftes. Daarbij zegt het dat ze “de manier waarop ze werken zullen herbekijken”. Daarnaast zullen ze ook strenger nazien op het controleren van content voor deze verspreid wordt. Tot slot belooft Balenciaga ook om contact op te nemen met organisaties die zich specialiseren in kinderbescherming en proberen om een einde te maken aan kindermishandeling en -uitbuiting.

“We willen leren uit onze fouten en manieren zoeken waarop we ons steentje kunnen bijdragen. Opnieuw onze oprechte verontschuldigingen voor de fout die we hebben gemaakt. Daarbij willen we ons ook verontschuldigen bij onze partners”, besluit het statement. Maar het is nog maar de vraag of dit de imagoschade die het merk geleden heeft, kan herstellen.

Lees hier het volledige statement van Balenciaga:

Meer
Lees meer...