Zowel de universiteit van Antwerpen als die van Gent en Hasselt hebben, net voor de start van het academiejaar, beslist om in code oranje les te geven.
De besmettingscijfers voor het coronavirus zitten in stijgende lijn en daarom starten zowel de UGent als de UAntwerpen en UHasselt in code oranje. Oorspronkelijk was er besloten om het hoger onderwijs in code geel te laten starten, maar lokaal kon er anders beslist worden.
Bezettingsgraad verkleint
Concreet betekent dat dat de bezettingsgraad van aula’s en grote lokalen beperkt is tot twintig procent, in plaats van vijftig procent. Kleinere lokalen mogen tot vijftig procent gevuld worden, met mondmasker. Veel meer studenten zullen dus les krijgen van op afstand. Dat zorgt voor een veel lagere circulatie van studenten, zowel op de campus als in de stad.
De beslissing komt net voor de officiële start van het academiejaar, veel proffen en lesgevers moeten dus hun lesplan opnieuw omgooien. De regel gaat in voor vier weken, daarna wordt er opnieuw geëvalueerd. Of ook de andere hogescholen en universiteiten volgen, is nog maar de vraag. In Brussel is de besmettingsgraad bijvoorbeeld hoger, maar start het academiejaar vooralsnog op code geel.
‘Versoepelen als het kan’
‘Een paar dagen voor de start van het academiejaar beseffen we zeer goed dat dit geen evidente boodschap is. Maar we zijn het aan onszelf, aan elkaar en ten aanzien van de hele maatschappij verplicht om de maatregelen nu aan te scherpen. Om ze van zodra het kan opnieuw te versoepelen’, klinkt het aan de UGent.
Code oranje ziet er voor de hogescholen en universiteiten toch nog wat anders uit dan voor het middelbaar onderwijs. Daar is de impact van een code oranje veel groter: dan mag de tweede en derde graad slechts halftijds naar school. De impact op het curriculum is veel beperkter in het hoger onderwijs, waar vlotter naar afstandsonderwijs geschakeld kan worden.
Voor de eerstejaars is het natuurlijk een erg vreemde start. Aan elke universiteit worden er daarom initiatieven genomen om, in kleine groep, de overgang naar het hoger onderwijs makkelijker te maken.