Left Right
scrollTop top

Google ziet smart-tv’s als “topprioriteit”


Sundar Pichai Google CEO 2019
© Google-CEO Sundar Pichai – Bron: AP Photo/LM Otero/Isopix

Smart-tv’s of zogenaamde ‘connected tv’s‘ zijn volgens Google-CEO Sundar Pichai topprioriteit voor het bedrijf. Dat blijkt uit gelekte rapporten. Google wil de komende tijd op dat vlak de strijd met grote concurrenten Amazon en Roku aangaan.

Wat voorafging: De coronacrisis heeft de bestaande trend waarbij steeds meer mensen hun regulier tv-abonnement opzeggen – het zogenaamde cord cutting – nog meer versneld. In plaats daarvan komen allerhande streaming- en andere contentdiensten zoals Netflix, Disney+, YouTube, TikTok, Amazon Prime Video, Apple TV+ en nog veel meer.

Wat heeft Google daarmee te maken? Om al die content te kunnen bekijken, maken consumenten steeds vaker gebruik van smart-tv’s of connected tv’s. Dat zijn televisies waarbij een bepaald platform is ingebouwd dat toegang geeft tot al die verschillende diensten.

  • Heel wat merken zoals Samsung en LG hebben daarvoor hun eigen platform ontwikkeld, andere producenten rekenen daarbij op externe besturingssystemen.
  • Die markt is op dit moment grotendeels – zeker in de Verenigde Staten – in handen van Amazon en Roku.
  • Google bracht in 2014 Android TV op de markt, maar steunde de voorbije jaren toch hoofdzakelijk op zijn zeer succesvolle Chromecasts. Vorig jaar lanceerde het bedrijf echter een nieuw Chromecastmodel dat voorzien is van het vernieuwde Google TV-menu. Daarbij krijg je onder andere gepersonaliseerde kijksuggesties en gemakkelijkere toegang tot YouTube.

Waarom zijn connected tv’s zo belangrijk voor Google? Wie het platform van smart-tv’s voorziet, heeft heel wat macht, zowel op financieel als concurrentieel vlak. Daarom heeft Google-CEO Sunder Pichai er volgens een rapport van The Information een prioriteit van gemaakt.

  • Het bedrijf achter het platform of besturingssysteem kan namelijk zelf kiezen welke diensten het beschikbaar maakt op zijn televisies en welke niet. Daarbij worden vaak lucratieve deals afgesloten waarbij bijvoorbeeld een deel van de abonnementskosten of advertentie-inkomsten naar gedeeld worden.
  • De oorlog over zo’n deal woedt de laatste tijd steeds heviger. Zo dreigt Google ermee om YouTube te verwijderen van alle Roku-tv’s omdat beide bedrijven geen nieuwe distributieovereenkomst kunnen bereiken.
  • Daarnaast probeert Google ook deals te sluiten met televisiefabrikanten om hun besturingssysteem in te bouwen in hun tv’s. Het heeft daar volgens Forbes zelfs heel wat geld voor over. Zo zouden ze bereid zijn tussen de 10 en 15 dollar te betalen per toestel, terwijl concurrent Roku maar 7 à 8 dollar geeft. De Chinese tv-fabrikant ging recent alvast in op dat aanbod en gaat Roku dumpen voor Google.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…