‘House of the Dragon’: Eerste recensies over spin-off van ‘Game of Thrones’ lyrisch

De eerste recensies van de aankomende serie House of the Dragon zijn binnen. Amerikaanse recensenten konden de pilot al bekijken en als we hen mogen geloven, zal de nieuwe reeks niet moeten onderdoen voor zijn voorganger Game of Thrones. Eén iemand noemde de show zelfs nu al “de beste serie ooit gemaakt”.

Fans van Game of Thrones kunnen vanaf volgende maand opnieuw genieten van een nieuwe reeks. Meer dan drie jaar na het einde van Game of Thrones komt nu de prequel House of the Dragon.

House of the Dragon

De prequel House of the Dragon is gebaseerd op het boek Fire & Blood van George R.R. Martin dat verscheen in 2018. Het verhaal speelt zich zo’n 200 jaar en acht generaties voor de gebeurtenissen in Game of Thrones af. De reeks zal dieper ingaan op de zogenaamde Dance of the Dragons.

De aanleiding van de Dance of the Dragons is de troonopvolging van King Viserys Targaryen (Paddy Considine). Volgens de traditie gaat de titel verder op de eerstgeborene van de koning. Dat is Princess Rhaenyra Targaryen (Emma D’Arcy), maar aangezien zij een vrouw is en er nooit eerder een vrouw op de Iron Throne heeft gezeten, gaat niet iedereen hiermee akkoord. Een andere optie is Aegon II (Tom Glynn-Carney), de eerstgeboren zoon van King Viserys uit een nieuw huwelijk met Alicent Hightower (Olivia Cooke).

Het vraagstuk tussen de twee troonopvolgers zorgt voor strubbelingen binnen de familie Targaryen, waarbij onder andere met draken zal gestreden worden voor wie de troon krijgt. Van die chaos proberen ook andere familieleden gebruik te maken om op de Iron Throne te komen.

“Groots en toch intiem”

Na Game of Thrones waren de verwachtingen bij de fans van de franchise heel uiteenlopend. Velen keken uit naar een nieuwe serie met een nieuw verhaal in de wereld van Westeros. Anderen daarentegen vreesden dat House of the Dragon verder zou gaan zoals het laatste seizoen van Game of Thrones. De manier waarop dat achtste seizoen verliep, zorgde in 2019 namelijk voor heel wat ontgoocheling bij trouwe kijkers van de serie.

Die schrik lijkt nu onterecht. Want na een teaser, een korte en lange trailer zijn nu ook de eerste reviews binnen. Die komen van Amerikaanse journalisten die de pilot van House of the Dragon al mochten bekijken. “Ik hou van het feit dat het nog steeds groots is aangepakt, terwijl het toch een persoonlijk en intiem verhaal vertelt over een familie. House of the Dragon toont hun liefde en hun problemen”, schrijft Christina Radish van de website Collider op Twitter.

“Waardige opvolger van Game of Thrones

Een journalist van IndieWire omschreef de pilot dan weer als “gewelddadig, shocking en episch”. “Het is beter dan Game of Thrones en Breaking Bad. Dit is niet de zoveelste fantasyreeks, dit is de beste serie ooit gemaakt. Zowel de actiescènes als de muziek zijn zeer goed. De pilot eindigt ook veelbelovend, waardoor ik vermoed dat de rest net zo goed zal zijn”, klinkt het lyrisch.

Brandon Katz, senior reporter bij de website The Wrap, legt uit dat de eerste aflevering van House of the Dragon zeer goed de relatie met Game of Thrones duidelijk maakt. “De belangrijkste personages worden voorgesteld en we zien direct het belangrijkste conflict waarrond de reeks zal draaien. De pilot is dan ook heel makkelijk om te volgen. Tot nu toe is House of the Dragon zeker een waardige opvolger van Game of Thrones“, klinkt het.

Daemon Targaryen

Hij heeft daarbij vooral lof voor acteur Matt Smith (Doctor Who). Die speelt Daemon Targaryen, de jongere broer van Viserys, die ook zijn hand naar de Iron Throne zal uitsteken. “Hij is gewelddadig, maar toch zorgzaam, arrogant en ambitieus, maar toch eerlijk en oprecht. Daemon is een fuckboy, die ook inhoud heeft”, vat hij het personage kort samen.

Lees hier nog enkele korte reacties op de pilot van House of the Dragon:

House of the Dragon is vanaf 21 augustus te zien op HBO Max en bij ons vlak daarna via Streamz.