Netflix co-CEO Ted Sarandos over investering 2,5 miljard dollar in Zuid-Koreaanse content: “Het blijft ons verrassen”

Ted Sarandos, de co-CEO van Netflix, is op dit moment op bezoek in de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul. Daar gaf hij meer informatie over de gigantische investering die Netflix zal doen in content van Zuid-Koreaanse bodem.

Eerder dit jaar liet Netflix weten dat het de komende vier jaar nog eens 2,5 miljard dollar (2,28 miljard euro) zal investeren in Zuid-Koreaanse series en films. Daarbij gaat het niet enkel om fictie, maar ook om realityreeksen zoals Single’s Inferno en Physical: 100.

Blijven verrassen

Tijdens zijn passage in Seoul gaf Ted Sarandos een persconferentie waarbij hij dieper inging op de grote investering in Zuid-Koreaanse content. “Korea heeft een geweldige storytellingcultuur. Het is interessant om te zien hoe mode, muziek, eten en verhalen hand in hand lijken te gaan. Uitmuntende creaties en het maken van geweldige films maken al jarenlang deel uit van de nationale trots van Zuid-Korea.”

“Koreaanse content is vaak onvoorspelbaar en weet zo het Amerikaanse publiek te verrassen”, gaat Sarandos verder. “Het is briljant om te zien hoe zowel film, fictie- en non-fictiereeksen internationaal meegroeien met de interesses van het Koreaanse publiek. Geweldige verhalen kunnen van eender waar komen en over de hele wereld geliefd worden. Dat heeft Korea nu al meermaals bewezen.”

Opleidingen

Netflix zal de komende vier jaren dus 2,5 miljard dollar (2,28 miljard euro) investeren in films, fictie- en non-fictiereeksen uit Zuid-Korea. Daarbij zal het niet enkel inzetten op nieuwe seizoenen van bestaande reeksen of nieuwe titels van regisseurs met wie ze al samenwerkten. Er zal namelijk ook ingezet worden op nieuwe regisseurs. “We zullen investeren in het volledige ecosysteem, voor én achter de camera. We zullen daarbij ook inzetten op het trainen van nieuwe film- en televisiemakers. Tussen 2022 en 2025 zal één op de vijf Koreaanse titels gemaakt worden door debuterende scenaristen of regisseurs.”

Sarandos liet ook weten dat het aantal kijkers voor Zuid-Koreaanse series en films verzesvoudigd is in de periode van 2019 tot 2022. Dat is grotendeels te danken aan het immense succes van Squid Game, maar ook andere titels werden een hit voor Netflix. Zo haalden de series The Glory en All of Us Are Dead en de film Carter in meer dan 90 landen de top 10. Daarnaast heeft 60 procent van de Netflixgebruikers al minstens één Koreaanse titel bekeken op de streamingdienst.

Bekijk hier onze top 50 met de beste reeksen op Netflix.

Meer
Lees meer...