Onderzoek bevestigt: meer dan de helft van de Netflix-abonnees deelt z’n wachtwoord

Wereldwijd zou Netflix zo’n 200 miljoen abonnees hebben. Maar het aantal effectieve kijkers ligt waarschijnlijk nog heel wat hoger. Uit onderzoek blijkt namelijk dat meer dan de helft van de mensen met een abonnement z’n wachtwoord deelt met (minstens één) iemand anders.

Netflix is het bekendste en meest gebruikte streamingplatform ter wereld. Dat hoeven we je natuurlijk niet meer te vertellen. Zo’n 200 miljoen mensen zou namelijk een abonnement hebben op Netflix. Zou, want naar goede gewoonte lost het bedrijf amper cijfers.

Onderzoek

Maar volgens Amerikaans onderzoek zou het aantal Netflix-kijkers wel eens heel wat hoger kunnen liggen dan het aantal abonnees. Meer dan de helft van de mensen uit die laatste groep geeft namelijk toe z’n wachtwoord te delen met iemand anders. Het gaat dan om mensen die geen deel uitmaken van het abonnement.

Kill The Cable Bill interviewde meer dan duizend Netflix-abonnees. Die 1.003 respondenten kregen onder andere vragen over hun wachtwoorden, over hun reactie op de prijsverhoging van Netflix in de Verenigde Staten en over hun klachten.

De resultaten van de wachtwoorden-vraag werden verdeeld in vier categorieën. Eén van die vier categorieën bevat alle mensen die hun wachtwoord voor zichzelf en de mensen in het abonnement houden. Het gaat om 47,5 procent van de ondervraagden.

Wachtwoorden delen

Da’s best veel, maar het wijst erop dat meer dan de helft van de respondenten hun wachtwoord wél doorvertelt. 52,5 procent, om precies te zijn. Het grootste deel (25,6 procent van het totaal) deelt dat met een ver familielied dat dus niet in hetzelfde huis woont.

Bijna één op vijf Netflix-abonnees (17,7 procent) deelt z’n wachtwoord met een vriend of vriendin. En 9,2 procent van de mensen met een Netflix-account deelt dat geheim met een kind dat niet langer in hetzelfde huis woont.

50 procent meer gebruikers

Die cijfers zijn frappant. Want ze willen zeggen dat Netflix zo’n 50 procent meer gebruikers heeft dan kijkers. De steekproef is uiteraard niet groot genoeg om héél precies weer te geven wat de 200 miljoen Netflix-abonnees denken en doen, maar die geeft we een eerste algemeen idee.

Meer
Lees meer...