RM (BTS) wuift met soloalbum ‘Indigo’ z’n twintigerjaren weg

Op vrijdag 2 december 2022 liet RM zijn soloalbum ‘Indigo’ los op de wereld. De leider van BTS bracht in het verleden al twee mixtapes uit, maar ‘Indigo’ is zijn eerste volwaardige album. Voor het album werkte RM samen met verschillende artiesten die elk ook hun stempel drukten op de songs, maar toch blijft het geheel een persoonlijk en emotioneel werk over de keerzijde van succes, het zoeken naar jezelf en het vinden van je plaats als jongvolwassene.

RM is het tweede lid van BTS dat z’n eerste volwaardige soloalbum op de wereld heeft losgelaten. ‘Indigo’ bestaat uit tien nummers die samen een gevarieerd geheel vormen. Maar wie hem kent, weet ook dat hij trouw is gebleven aan zichzelf. De nummers op het album vertellen een verhaal dat volgens RM in volgorde beluisterd moet worden, daardoor is het op Spotify niet mogelijk om het album op shuffle te beluisteren.

Het is geen geheim dat RM een grote kunstliefhebber is. Zijn Instagram staat vol foto’s van museumbezoeken en hij doet regelmatig grote donaties aan musea. Daarvoor kreeg hij recent nog een erkenning van de Zuid-Koreaanse overheid. In een aflevering van de podcast Intersections van Art Basel liet RM eerder dit jaar nog weten dat hij ervan droomt om zijn eigen kunstgalerij op te richten. En die heeft hij met zijn album ‘Indigo’ al een beetje verwezenlijkt.

In de livestream die RM hield naar aanleiding van de release van zijn album stelde hij de nummers voor als kunstwerken in een kleine expositie. Ze hebben elk hun eigen verhaal en leggen een deel van zijn ziel bloot. We wandelen er samen met jullie doorheen.

Yun (with Erykah Badu)

Die link met kunst wordt al meteen duidelijk in het eerste nummer op ‘Indigo’. Yun (with Erykah Badu) is een rechtstreekse verwijzing naar de Zuid-Koreaanse schilder Yun Hyong-keun, wiens werk te zien is op de digitale albumcover van ‘Indigo’ en wiens stem ook gesampled wordt in het begin en op het einde van Yun. Het nummer gaat over de persoon achter de kunst. “I wanna be a human, ‘Fore I do some art“, is een quote van de kunstenaar, maar sluit perfect aan bij wat RM eerder dit jaar zei toen BTS hun pauze aankondigde. RM was daarbij, als klankbord van BTS, zijn eigen stem verloren, hij wist niet meer wie hij zelf was en wat hij zelf wilde vertellen. Het was daardoor nodig om terug te keren naar zichzelf, de mens achter de kunst.

Toen RM het nummer schreef, had hij meteen neosoulzangeres Erykah Badu in gedachten voor het refrein. Hij had haar gehoord op het nummer Afro Blue van Robert Glasper en was meteen verkocht. “Ik wilde niemand anders op het nummer. Haar stem is echt magisch en heeft z’n eigen kracht. Het is als een toverspreuk. Het verandert me en brengt me naar een andere plaats.” In zijn Album Magazine Film omschrijft RM Erykah Badu ook als een legende en “the queen of neosoul“. Die neosoul is ook duidelijk te merken in het nummer.

Still Life (with Anderson .Paak)

Ook het tweede nummer op ‘Indigo’, de samenwerking met Anderson .Paak, verwijst naar kunst. De track kreeg de titel Still Life, aka stilleven. In zijn Album Magazine Film omschrijft RM het als volgt: “Een artiest schildert bijvoorbeeld een bloem, die bestaat vanaf dan voor altijd op het canvas en is zo onsterfelijk. De bloem zelf is wel vergankelijk. Op die manier geeft een artiest z’n werk het object van z’n werk eeuwige leven. Ik zie mijn rol binnen K-pop als RM van BTS alsof ik op een piëdestal sta in een museum. Iedereen bekijkt me altijd. Ik ben getekend op een canvas als een stilleven, maar ik sta niet vast. Ik ben een stilleven, maar ik stop niet met bewegen. ‘Een stilleven dat niet stopt’ is zo het uitgangspunt van dit nummer.”

De samenwerking met Anderson .Paak kwam er vanuit het wederzijdse respect van beide artiesten. “Altijd als ik hem zag, had hij geweldige energie”, vertelt Anderson .Paak zo over RM. “Hij liet me weten dat hij een grote fan was en dat hij met me wilde samenwerken en ik wilde dat ook. En wanneer hij dan de muziek stuurde, was ik meteen verkocht.” Ook voor Anderson .Paak heeft het nummer een bijzondere betekenis. “Als iemand die al zo lang in de muziekindustrie actief is, voelt het als een teken van ‘Ik leef nog’, ‘ik ben still alive‘.” Ook in dit nummer is de stempel van de featuring artist duidelijk te merken. Het is een funky nummer zoals we gewoon zijn van Anderson .Paak.

All Day (with Tablo)

All Day is een samenwerking met Tablo van de Zuid-Koreaanse hiphopgroep Epik High. Tablo en RM kennen elkaar al jaren en spreken al even lang over een samenwerking. Toen RM het nummer doorstuurde met de vraag of Tablo wilde meewerken, twijfelde hij dan ook geen seconde. “Ik had het nog niet eens beluisterd”, verklapt Tablo. De twee verwerkten ook hun respect voor elkaars werk in het nummer. Zo rapt Tablo “We got dynamite in our DNA” en verwijst RM op het einde van het nummer naar Fly van Epik High. “We drukken onszelf misschien wel op een andere manier uit, zijn op een ander moment met muziek begonnen en maken muziek vanuit een ander perspectief. Maar wanneer je dieper kijkt, merk je dat we gelijkaardige gevoelens hebben.”

Het nummer klinkt opgewekt en da’s een bewuste keuze. “Ik wilde geen neerslachtige song maken met RM”, vertelt Tablo. “Het is een nummer waar je op je gemak naar kan luisteren”, vertelt RM. All Day heeft een positieve boodschap, dat het oké is om te doen wat je doet en dat je daarbij niet moet kijken naar wat anderen te zeggen hebben. “When the cruel world seems to be laughing at you, no matter what the world says, we fly“, besluit het nummer zo.

Forg_tful (with Kim Sawol)

Forg_tful (with Kim Sawol) is het allereerste nummer dat RM in 2019 schreef voor zijn album. Op dat moment was zijn mixtape ‘Mono.’ nog maar net uit, maar hij nam de pen meteen weer op voor zijn volgende solowerk. Hij vond de inspiratie voor het nummer toen z’n vrienden hem erop wezen dat hij vergeetachtig is. RM vroeg daarna aan een van die vrienden, John Eun, om een simpel nummer te maken over vergeetachtigheid. Hij stuurde een ruwe versie van een melodie door en John Eun herwerkte het tot Forg_tful.

Het gaat om een folknummer waarvoor RM de hulp inschakelde van folkzangeres Kim Sawol. Maar ook RM zelf zingt op Forg_tful, iets wat de rapper amper doet. Kim Sawol gaat dieper in op de betekenis van het lied. “Van buitenaf leeft RM dit glamoureuze leven, maar het zijn dingen als alleen wandelen of naar een park gaan, die echt belangrijk zijn voor hem. Maar vaak heeft hij niet de tijd om dit soort simpele dingen te doen. En dat heeft hij neergeschreven in dit nummer.”

John Eun vertelt nog een geheimpje. Op het einde van Forg_tful zingen RM en Kim Sawol samen “nananana”, daarbij hoor je ook het geluid van wandelen en ritselende kleren. “Ik nam hen stiekem op toen ze aan het wandelen waren en verwerkte dat in het nummer.”

Closer (with Paul Blanco, Mahalia)

Het volgende nummer op ‘Indigo’ is Closer, dat geproduced werd door het Britse duo HONNE, met wie RM al verschillende keren samenwerkte in het verleden. Ook voor Closer wist RM zijn favoriete artiesten te strikken als featuring artists. Zo stuurde hij Paul Blanco, die hij “een van z’n favoriete stemmen in Zuid-Koreaanse R&B” noemt een privéberichtje op Instagram. En diezelfde Paul Blanco was starstruck door het bericht van RM. “BTS is de G.O.A..T, Greatest of All Time. Ik durfde niet meteen te antwoorden.”

Closer is een R&B-nummer, waardoor ook HONNE meteen gewonnen was voor Paul Blanco. HONNE bracht RM dan in contact met Mahalia, die de vrouwelijke lijnen voor haar rekening neemt. Het nummer gaat om twee mensen die maar niet dichter bij elkaar kunnen geraken, maar uiteindelijk accepteren dat de afstand bestaat. Iets waar iedereen zich wel in kan herkennen, bijvoorbeeld in de liefde voor iemand die ver weg woont of zelfs voor een artiest op een podium.

Change pt. 2

De volgende twee titels op ‘Indigo’ zijn solonummers van RM en zijn dus extra persoonlijk voor RM. Het eerste van die twee is Change pt. 2. RM verwijst meteen naar de elephant in the room: Change pt. 2 heef niets te maken met het nummer Change dat RM in 2017 uitbracht samen met rapper Wale. Het nummer gaat over hoe het mogelijk is om te veranderen. Dat je niet voor altijd dezelfde persoon blijft.

Het nummer voelt heel rauw, wat een bewuste keuze was. Het is een declaratie van RM dat hij niet meere is wie hij vroeger was. RM wordt vaak “gepakt” op zijn oudere werk en uitspraken die hij in z’n jongere jaren maakte en wil met Change pt. 2 dus duidelijk maken dat hij gegroeid is.

Lonely

Het tweede solonummer kwam tot stand in een hotelkamer in Las Vegas. Toen RM daar was voor de concerten van BTS. Hij was gefrustreerd en voelde zich alleen. En hij besloot om die gevoelens te verwerken in een nummer. “Ik was het beu om in vreemde gebouwen te zitten en enkel onbekende gezichten te zien. Ik wilde terugkeren naar de plaats die ik kende.”

RM omschrijft het als z’n meest rauwe track op ‘Indigo’, maar tegelijkertijd sluit het ook het beste aan bij de hedendaagse trends in popmuziek. Hij verwijst naar het nummer als een gloednieuwe jeansbroek, die nog moet ingedragen worden.

Hectic (with Cole)

Ook de volgende titel op het album is een popnummer, RM omschrijft het als “city pop”. Hij hoort vooral vrouwelijke stemmen in het genre en ging daarom bewust op zoek naar een mannelijke samenwerking. En die vond hij met Colde.

Hectic gaat over alleen thuiskomen na een chaotische avond uit, met alcohol en nieuwe vrienden, maar ergens in je achterhoofd weet je al dat je de volgende dag een gigantische kater gaat hebben. Je hebt dus ergens spijt van de avond, maar je had ook een geweldige tijd. Het is een gevoel dat we waarschijnlijk allemaal kennen en dat volgens RM ook de perfecte sound heeft voor iemand van zijn leeftijd, in z’n late twintiger jaren.

Wild Flower (with youjeen)

In zijn brief die RM deelde voor de lancering van het album, liet hij al weten dat hij eigenlijk elk nummer op ‘Indigo’ ziet als een title track. Maar er kon er maar eentje een videoclip krijgen en dat werd het emotionele Wild Flower, waarvoor RM samenwerkte met zangeres youjeen van de rockgroep Cherry Filter. Het is een persoonlijk nummer, waarin RM reflecteert op het succes van BTS en hoe hij in het succes van zijn groep zijn eigen stem verloor.

Het nummer speelt in op de vergelijking tussen vuurwerk en wilde bloemen, firework en flowerwork. Daarbij staat vuurwerk voor BTS en wilde bloemen voor RM als individu. De vergelijking speelde al sinds 2016 in zijn hoofd en nu kon RM het uitwerken tot een emotioneel en persoonlijk nummer. RM wist ook hier meteen wie hij wilde als featuring artist: Cho Youjeen van de rockband Cherry Filter. Volgens RM was zij de enige zangeres in Zuid-Korea die het nummer kon brengen zoals hij dat wilde. “Ik wilde iemand die dit soort sterke emoties explosief kon overbrengen. Als Youjeen het niet wilde doen, had ik de tekst moeten veranderen naar het Engels.”

In de Album Magazine Film vertelt producer DOCSKIM ook dat hij eigenlijk wilde stoppen als producer, maar door te werken aan Wild Flower en de betekenis ervan te zien, vond hij een nieuwe adem. “Hij gaf me hoop en iets om op te focussen. Ik vond m’n passie voor muziek terug.”

No. 2 (with parkjiyoon)

Het laatste nummer is misschien wat contradictorisch. Zo zegt RM dat hij niet moet terugkijken. Nadat hij dus een volledig album maakte over zijn afgelopen jaren als twintiger. Maar het nummer zegt vooral dat je jezelf niet moet blindstaren op het verleden.

De naam kwam vanuit het idee van “Chapter 2”, waar BTS het ook al eerder over had. Hun eerste hoofdstuk als groep zit er nu op, maar hun volgende staat voor de deur. De keuze voor Park Jiyoon hangt daar ook mee samen. Zij is ondertussen getrouwd en heeft kinderen, ze zit zo ook in een nieuw hoofdstuk in haar leven. Waardoor de tekst van het nummer ook voor haar een diepere betekenis heeft. Ze wilde RM zo ook de boodschap meegeven dat hij goed bezig is. Dat hij zich geen zorgen hoeft te maken en niet te veel terug moet kijken.

“Last archive of my twenties”

In september vierde RM zijn 28ste verjaardag. Maar in het Koreaanse leeftijdssysteem zijn dit al de laatste dagen als twintiger voor de rapper. Op 1 januari 2023 wordt namelijk iedereen die in 1994 geboren is in Zuid-Korea 30 jaar, ongeacht je verjaardag.

Daarom omschrijft RM ‘Indigo’ als “the last archive of my twenties“. Hij werkte aan het album sinds 2019 en gebruikt het om terug te blikken op zijn jaren als twintiger. RM was 18 jaar oud (20 in Koreaanse leeftijd) toen hij z’n debuut maakte met BTS. Daardoor heeft hij dus zijn volledige twintiger jaren doorgebracht als lid en vooral leider van de groep. De twintiger jaren zijn voor iedereen een belangrijke tijd om jezelf te ontdekken, maar wanneer je op dat moment ook de lijn van de grootste boyband ter wereld moet uitzetten, kan je daarbij jezelf verliezen.

‘Indigo’ is een poging van RM om zichzelf te herontdekken. Om zijn eigen stem te vinden ten midden van de drukte. RM sprak hier ook al over toen de leden van BTS aankondigden dat ze zich de komende maanden meer zouden focussen op hun solowerk. Daarbij komt dus ook de verplichte legerdienst die hen te wachten staat. We kunnen ‘Indigo’ van RM daarom zien als een adempauze tussen twee zanglijnen. Een moment waarop je alle lucht uit je longen hebt gehaald voor je laatste noot, even pauzeert om diep adem te halen om daarna letterlijk met een nieuwe adem verder te gaan.

Beluister hier het volledige album op Spotify: