Een heel speciaal beeld vanmiddag aan de start van de zesde rit in de Ronde van Spanje. Het peloton vertrok toen namelijk vanuit een Carrefour. Deze supermarkt is al twaalf jaar een van de sponsoren van La Vuelta en de organisatie wilde dat op die manier eens extra in de kijker zetten. Het leverde alvast speciale beelden op.
Sponsoren zijn belangrijk in de sport en dus moeten die soms al eens extra in de kijker gezet worden. Dat is ook het geval in de Ronde van Spanje. Supermarktketen Carrefour is al meer dan een decennium sponsor van La Vuelta en vernieuwde enkele jaren geleden zelfs zijn contract met deze Grote Ronde. Sindsien is Carrefour ook hoofdsponsor van de vrouwenwedstrijd La Vuelta Femenina.
Carrefour
Meer dan redenen genoeg om eens wat extra aandacht op hen te zetten, vond de organisatie van de Ronde van Spanje. “Carrefour zal de eerste etappestart in de geschiedenis van de wielersport organiseren vanuit een supermarkt”, viel enkele maanden geleden te lezen op de officiële aankondiging van deze opvallende stunt.
En zo stond het voltallige peloton deze middag klaar in de Carrefour van Jerez Sur, juist boven Cadiz, in het zuiden van Spanje. Helemaal vooraan stond toen niet alleen leider Primoz Roglic (Red Bull-BORA-hansgrohe), maar ook de Belgen Wout van Aert (Visma–Lease a Bike) in de groene trui en Sylvain Moniquet (Lotto-Dstny) in de bolletjestrui.
Concurrenten Lidl en Intermarché
Opvallend is dat in het peloton met Lidl-Trek and Intermarché-Wanty ook twee ploegen zitten die door een concurrerende supermarktketen gesponsord zijn. Renners van Lidl-Trek hebben overigens in hun contract staan dat ze niet in hun tenue in een andere supermarkt binnen mogen. Daarvoor kregen ze vandaag dus een uitzondering. Het Belgische Intermarché-Wanty reageerde dan weer laconiek op het sociale medium X.