WhatsApp belooft gebruiksvoorwaarden minder verwarrend te maken: “Consumenten hebben recht te begrijpen waarmee zij instemmen”, zegt Europese Commissie

Berichtendienst WhatsApp gaat gebruikers voortaan duidelijk informeren over wijzigingen van de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid. Dat meldt de Europese Commissie op maandag.

Het nieuws: WhatsApp heeft ermee ingestemd de wijzigingen in de gebruikersvoorwaarden van EU-gebruikers duidelijker uit te leggen en hoe deze van invloed kunnen zijn op hun rechten. Daarnaast zal de dienst het voor gebruikers makkelijk maken om gewijzigde voorwaarden te weigeren.

  • “Na een dialoog met Europese autoriteiten voor consumentenbescherming en de Europese Commissie heeft WhatsApp toegezegd transparanter te zijn over wijzigingen in zijn gebruikersvoorwaarden”, zo laat de Europese Commissie op maandag weten.
  • De Belgische Eurocommissaris voor Justitie, Didier Reynders, liet weten de toezeggingen van WhatsApp te verwelkomen. “Consumenten hebben het recht om te begrijpen waarmee zij instemmen en wat die keuze concreet inhoudt, zodat zij kunnen beslissen of zij het platform willen blijven gebruiken”, aldus Reynders.
  • De berichtendienst, die onderdeel is van moederbedrijf Meta, bevestigde ook dat de persoonsgegevens van gebruikers niet worden gedeeld met derden of andere Meta-bedrijven, waaronder Facebook, voor reclamedoeleinden.

Europese consumentenwetgeving

De achtergrond: De Europese consumentenorganisatie (BEUC) en het Europees netwerk van consumentenautoriteiten hebben WhatsApp vorig jaar laten weten dat de berichtendienst met zijn gebruikersvoorwaarden en privacybeleid niet voldoet aan de Europese consumentenwetgeving.

  • Verschillende Europese consumentenwaakhonden beschuldigden de chatdienst er in 2021 van dat het zijn gebruikers op oneerlijke wijze onder druk had gezet om zijn nieuwe privacybeleid en gebruiksvoorwaarden te accepteren.
    • Gebruikers zouden namelijk opdringerig gebombardeerd worden met een toestemmingspop-up, waarin de gevolgen op het gebied van de verwerking van persoonsgegevens niet helder en in begrijpbare taal werden uitgelegd. Dit zou in strijd zijn met de EU-consumentenwetgeving.
  • De Europese Commissie pikte de klacht van de consumentenwaakhonden afgelopen zomer op en stuurde een officiële brief naar WhatsApp met daarin het verzoek om het nieuwe privacybeleid te verduidelijken. Er ontstond een dialoog tussen de chatdienst en de EU, met als resultaat de toezeggingen die vandaag door de Europese Commissie bekend werden gemaakt.
Meer
Lees meer...