YouTube zal 100 miljoen dollar betalen aan gebruikers van YouTube Shorts

Creators op YouTube Shorts, een concurrent van TikTok, zullen een pak geld kunnen verdienen. YouTube heeft 100 miljoen dollar (82,64 miljoen euro) over voor influencers die daar hun kortverhalen posten.

TikTok is razend populair, maar enkele kapers op de kust zijn uit op een deel van dat succes. YouTube zal in 2021 en 2022 meer dan 82 miljoen euro betalen aan mensen die content plaatsen op YouTube Shorts die veel bekeken wordt.

Iedereen maakt kans op geld

“We lanceren het YouTube Shorts Fonds”, zegt YouTube in een blogpost. “Een fonds van 100 miljoen dollar voor 2021 en 2022. Iedereen kan er aan deelnemen door simpelweg unieke content te plaatsen op YouTube Shorts die YouTubers enthousiast maakt. Iedere maand zullen we de duizenden mensen aanspreken die content maakten die het meeste views had en ze belonen. We vragen ook aan de makers om ons feedback te geven zodat we ons product steeds kunnen verbeteren.” Het is nog niet duidelijk hoeveel gebruikers kunnen verdienen.

30 miljard dollar over de laatste drie jaar

100 miljoen dollar lijkt een peulschil als je kijkt hoeveel geld YouTube al heeft uitgegeven aan mensen die content maken op hun website. “YouTube heeft al een generatie aan creatievelingen en artiesten geholpen om hun creativiteit in business om te zetten. We hebben meer dan 30 miljard dollar (24,7 miljard euro) betaald aan makers, artiesten en mediabedrijven de laatste drie jaar. We blijven dan ook geëngageerd om de volgende generatie mobiele creators te helpen met YouTube Shorts”, staat nog in de blogpost.

YouTube begon in maart met Shorts en die kan je gewoon vinden in de app op je smartphone of tablet. Het werkt net als TikTok, waar je kan swipen over het scherm en schier eindeloos naar filmpjes kan kijken. De eerste betalingen zullen gebeuren in de Verenigde Staten en India, maar YouTube zal later het fonds wereldwijd uitrollen.

Meer
Lees meer...