4 soorten dutjes, 4 héél verschillende voordelen

4 soorten dutjes, 4 héél verschillende voordelen

Hmmm, dutjes. Goed voor de concentratie, je humeur, je productiviteit. Maar goed dutten is ook een kunst. Hoelang je dut bepaalt namelijk welk voordeel je eruit haalt. Vier soorten dutjes, vier soorten voordelen.

1) Power nap (20 minuten)

Een kort dutje dat je alerter en energieker maakt, vandaar de bijnaam powernap. Je komt er niet door in de REM-slaap, waardoor je makkelijk kan wakker worden en doorgaan.

2) Direct actief (maximaal 45 minuten)

Moet je quasi onmiddellijk na je dutje terug aan het werk, slaap dan zeker niet langer dan 45 minuten om een REM-slaap te vermijden. Het is niet alleen moeilijker om uit deze slaapfase wakker te worden, je voelt je ook groggy en niet fit, wat tot een half uur kan duren. 

3) Een groot dutje (60 tot 90 minuten)

Wie nood heeft aan goed functionerende hersenen en helder redeneren slaapt beter 60 tot 90 minuten Ook hier kan je je groggy voelen bij het wakker worden, maar het maakt wel een deel van je vertraagde reacties en mistige gedachten goed die ontstaan door een chronisch slaaptekort.

4) Een mini-slaapje (90 tot 120 minuten)

Anderhalf uur is wat nodig is om een volledige slaapcyclus te doorlopen, inclusief REM-slaap dus. Goed voor de creativiteit en het geheugen en je staat ook werkelijk verfrist op. Minder kans op een groggy gevoel dus.

Gesponsorde artikelen