De film Don’t Look Up staat nu al bijna een week op Netflix en is opnieuw een succes voor de streamingdienst. Eerder vertelde regisseur Adam McKay al dat de laatste zin van Leonardo DiCaprio in Don’t Look Up het idee was van de acteur zelf. Maar dat is niet de enige improvisatie die de film haalde.
Dit artikel bevat spoilers voor wie Don’t Look Up nog niet gezien heeft.
Wanneer je als filmmaker beroep kan doen op een ervaren cast, dan kan je hen al eens inspraak geven in het plot. Adam McKay liet zijn acteurs daarom op meerdere momenten tijdens de opnames improviseren en verschillende van die improvisaties haalden de uiteindelijke cut.
Mid-credit-scene
Don’t Look Up heeft twee extra scènes op het einde. De eerste speelt zich af op een nieuwe planeet, de tweede op de aarde. Die eerste, die dus eigenlijk een mid-credit-scene is, zat oorspronkelijk niet in de film. Het was Meryl Streep zelf die met het idee van de brontaroc op de proppen kwam.
In de mid-credit-scene krijgen we te zien hoe de 2.000 rijke mensen na 22.740 jaar landen op een nieuwe planeet. Ze verbleven al die jaren in een permafrost en zijn dus nog precies even oud als wanneer ze op het ruimteschip stapten. Wanneer president Orlean (Meryl Streep) een dier benadert op de planeet wordt ze opgegeten. Dat dier blijkt – niet toevallig – een brontaroc te zijn.
Brontaroc
Het idee van de brontaroc kwam van Meryl Streep zelf. In een interview met Variety legt regisseur Adam McKay uit hoe het verhaal van dit wezen tot stand kwam. “We waren de scène met Mark Rylance (Peter Isherwell), Meryl Streep (President Orlean) en Jonah Hill (Jason Orlean) in de BASH controlekamer tijdens de tweede lancering aan het filmen. Ik stelde voor om een beetje te spelen. ‘Waarom praten jullie niet gewoon over iets? Je weet maar nooit, misschien komt er iets bruikbaar uit.’ Meryl, die heel goed is in improvisatie, zei: ‘Ik wil weten hoe ik sterf’.” Dit paste perfect bij het narcistische personage van Meryl Streep dus gingen ze hiermee verder.
McKay kwam toen zelf af met het idee van een nieuw soort wezen. “Ik denk dat we het wezen elke keer een andere naam gaven, maar in de scène die we uiteindelijk gebruikten, was het dus een brontaroc.” Vervolgens trok McKay naar de VFX-specialist Raymond Gieringer die de taak kreeg om het nieuwe wezen te creëren.
Oorspronkelijk andere mid-credit-scene
Aanvankelijk stond er een andere mid-credit-scene in het script, die ook daadwerkelijk gefilmd werd. Daarbij kwamen de rijksten der aarde ook aan op de nieuwe planeet. Ze wilden toen beginnen aan het bouwen van hun nieuwe huizen. Maar het ruimteschip waarop de werkmannen zaten, was ontploft.
Mark Rylance zei vervolgens: “Ik geef iedereen die een huis voor me bouwt een miljard dollar”. Waarna de man naast hem twee miljard biedt en vervolgens alle andere rijke mensen steeds meer geld bieden. Daardoor besef je dus dat het gaat om een hele groep multimiljardairs, die zoveel geld hebben dat niemand wil werken.
De allerlaatste scène met Jonah Hill stond wel al sinds het begin in het script. Al is zijn laatste zin wel geïmproviseerd. “Het was ijskoud op de set”, herinnert McKay zich nog. “Ik zei: ‘Jonah, ik heb dit nog nooit in m’n leven gedaan, maar als je deze scène in één keer goed doet, dan filmen we geen tweede take meer’. Toen ik vervolgens achter de monitor plaatsnam dacht ik: ‘Ik had dat niet moeten zeggen, want ik doe altijd een tweede of derde take.'” Maar toen improviseerde Jonah: “Like en subscribe, ik ben de laatste man op aarde!”. En dat werd inderdaad de enige take en dus ook het echte einde van Don’t Look Up.