De nieuwste Pixarfilm Inside Out 2 heeft al meteen een record te pakken. De film kende namelijk het beste openingsweekend ooit voor een animatiefilm. In totaal bracht de film wereldwijd al 295 miljoen dollar (275,4 miljoen euro) op.
Sinds vorige week kan je in de cinemazalen kijken naar Inside Out 2, de sequel van de Pixarfilm uit 2015. Heel wat mensen wereldwijd vonden al hun weg naar de cinema voor deze film, want er sneuvelde al meteen een record.
Inside Out 2
In Inside Out 2 volgen we opnieuw Riley, die net haar 13de verjaardag vierde. Joy, Sadness, Fear, Anger en Disgust controleren nog steeds haar leven en hebben allerlei manieren bedacht om constructief samen te werken. Maar alles verandert wanneer het “puberteitsalarm” weerklinkt.
Dat alarm gaat gepaard met vier nieuwe emoties. Envy, Embarrassment, Ennui en Anxiety. Het viertal zorgt voor problemen met de bestaande emoties die nu opnieuw moeten proberen om de harmonie te herstellen.
Beste openingsweekend ooit
In een officieel statement maakt Disney, dat sinds 2006 eigenaar is van Pixar, de cijfers van het openingsweekend van Inside Out 2 bekend. In de eerste plaats laat het daarbij weten dat de animatiefilm het beste openingsweekend van het jaar heeft. Met een opbrengst van 155 miljoen dollar (144,7 miljoen euro) gaat het om het beste openingsweekend sinds Barbie in de zomer van vorig jaar.
Het gaat daarnaast ook om het op één na beste openingsweekend voor een animatiefilm in de Verenigde Staten ooit. De film moet maar één andere animatiefilm voorlaten. Het gaat daarbij om Incredibles 2, die verscheen in 2018 en ook gemaakt werd door Pixar. Met zijn 155 miljoen dollar (144,7 miljoen euro) doet Inside Out 2 het ook een stuk beter dan zijn voorganger. Inside Out haalde in 2015 90 miljoen dollar (84 miljoen euro) op in de Verenigde Staten tijdens zijn openingsweekend. Uiteindelijk behaalde de film wel een box office van 858 miljoen dollar (801 miljoen euro).
Maar wereldwijd sneuvelde er wel een record. Omdat de film buiten de Verenigde Staten nog eens 140 miljoen dollar (130,7 miljoen euro) ophaalde, kwam het wereldwijde totaal op 295 miljoen dollar (275,4 miljoen euro) te liggen. Daarmee is Inside Out 2 de animatiefilm met het beste openingsweekend aller tijden. Ook bij de critici valt de film in de smaak. Zo heeft de film op dit moment een score van 91 procent op Rotten Tomatoes. Het publiek geeft de film een score van 96 procent.