Man wiens vrouw overleed in Disney-resort kan Disney niet aanklagen door abonnement op Disney+

Een man die Disney wil aanklagen voor de dood van zijn vrouw in een resort van het bedrijf, kan dit niet doen omdat hij ooit een trial had van Disney+. In de gebruiksvoorwaarden staat namelijk dat je geen rechtszaak kan beginnen tegen Disney, maar dat dit automatisch wordt omgezet in een bemiddelingszaak.

Vorig jaar overleed de vrouw van Jeffrey Piccolo in Disney Springs, een van de resorts van Disney in Florida. Zijn vrouw, Kanokporn Tangsuan, leed aan een zware allergie voor noten en zuivelproducten, dus hadden ze goed nagevraagd of het eten zonder deze ingrediënten bereid was. Het personeel verzekerde hen ervan dat er geen noten of zuivel in het eten zat. Toch kreeg Kanonporn Tangsuan kort na het eten een allergische reactie, waardoor ze op 42-jarige leeftijd om het leven kwam. Piccolo wil Disney nu aanklagen, maar het bedrijf heeft een opmerkelijk argument waarom hij dat niet kan doen.

Gebruikersvoorwaarden

Uit de autopsie van Kanokporn Tangsuan bleek dat ze overleden was door “anafylaxie als gevolg van verhoogde niveaus van zuivel en noten in haar systeem”. In de maaltijd die ze voorgeschoteld kreeg in Disney Springs zaten dus wel zuivel en noten, ook al verzekerde het personeel haar meermaals dat dat niet het geval was. Haar man probeert nu een schadevergoeding van 50.000 dollar (45.550 euro) te krijgen van Disney voor het “emotionele lijden, verlies van zijn partner en bescherming, verlies van inkomen en medische en begrafeniskosten”. Maar via een bizar achterpoortje probeert Disney, een bedrijf dat 160 miljard dollar (146 miljard euro) waard is, om deze schadevergoeding te ontlopen.

Vijf jaar geleden gebruikte Piccolo een gratis trial van Disney+. Daarvoor accepteerde hij de gebruikersvoorwaarden, waarbij vermeld wordt dat elke rechtszaak die iemand begint tegen Disney automatisch wordt omgezet in een minnelijke schikking. En dit gebruiken de advocaten van de multinational nu om de rechtszaak tegen te houden. Piccolo kocht zijn tickets voor het Epcot themapark ook via de app My Disney Experience, waarvoor hij gelijkaardige gebruikersvoorwaarden goedkeurde.

De advocaten van Piccolo zijn hier niet over te spreken en kaarten aan dat Disney op deze manier zijn 150 miljoen gebruikers ervan weerhoudt om gerechtvaardigde rechtszaken te starten. De advocaten halen daarbij ook aan dat de zaak over de vrouw van Piccolo voor een jury zou moeten verschijnen.

Meer
Lees meer...