Internationale Dag van de Koffie: Belg drinkt gemiddeld meer dan drie kopjes per dag

Het is vandaag de Internationale Dag van de Koffie. Daarom hebben Nespresso en Ipsos de resultaten van hun onderzoek gelost. Daaruit blijkt dat 87 procent van de Belgen geregeld een kopje koffie drinkt en dat het bij de meesten niet bij één kopje per dag blijft.

Voor veel mensen hoort een kopje koffie bij het ochtendritueel of bij een werkdag. In ons land wordt er veel koffie gedronken, zo blijkt uit een onderzoek van Nespresso en Ipsos.

3,2 kopjes per dag

Het onderzoek was een enquête bij 1.038 Belgen. Daarvan zei 87 procent dat ze regelmatig een kopje koffie drinken. Gemiddeld gaat het zelfs om 3,2 kopjes per dag. Voor sommigen is het veel meer dan alleen een verkwikkend drankje. Ze zien het als een manier om met anderen te connecteren, en een onderdeel van een dagelijks ritueel dat momenten van bezinning, comfort of een pauze biedt tijdens een drukke dag.

Belgen drinken hun koffie voornamelijk thuis, maar 20 procent van de totale Belgische koffieconsumptie gebeurt buitenshuis. Daarbij gaat het – en dat mag niet als een verrassing komen – vooral om de werkplek. “Koffie is veel meer dan een drank: het is een sociaal ritueel dat de dag structureert en gezelligheid bevordert. In bedrijven zien we hoezeer een aangename koffieruimte en kwaliteitskoffie bepalende factoren worden voor het welzijn en de tevredenheid van de werknemers”, vertelt Patrice Gicquel, CEO van Nespresso België.

Zwart

De meerderheid van de Belgen (51%) drinkt zijn, haar of hun koffie zwart. De overige 49 procent van de Belgen gaat voor andere recepten, daarbij kiezen ze vooral voor melk (48%) en in veel mindere mate voor een smaakje (1%). Maar dat is anders wanneer de koffie buitenshuis gedronken wordt. Dan kiest 9 procent toch voor een smaakje. Zo’n 30 procent van de Belgen doet suiker of een andere zoetstof in hun koffie. 9 procent van de Belgen drinkt koffie het liefst koud.

Er zijn ook verschillen in de grootte van een kopje. Zo drinkt 87 procent liefst een grote kop koffie. Amper 6 procent gaat voor een espresso, 6 procent gaat voor een dubbele espresso en de overige 1 procent verliest een ristretto.

“Vanuit het oogpunt van de consument is er een toegenomen bewustzijn op het gebied van kwaliteit”, merkt Nespresso-CEO Patrice Gicquel op. “Koffieliefhebbers zijn steeds meer op zoek naar vakmanschap en smaak, in plaats van grote volumes. Dit is een trend die wordt weerspiegeld in het succes van Nespresso’s eigen gearomatiseerde koffiesegment: we zien dat consumenten steeds meer experimenteren met seizoensgebonden edities zoals Pistachio in de zomer of Pumpkin Spice Cake in het herfstseizoen.”

Meer
Lees meer...