Federaal minister van Consumentenbescherming Rob Beenders (Vooruit) laat de Economische Inspectie onderzoeken of de recente grootschalige kortingsacties bij Albert Heijn en Colruyt volgens de regels zijn verlopen. De opvallende “2+5 gratis”-actie van vorige week zorgde voor lege rekken in verschillende winkels en roept vragen op over mogelijke lokvogelpraktijken.
De actie van Albert Heijn, met de slogan “XXXXXL BONUS. 2+5 gratis. Da’s 7 halen 2 betalen,” lokte enorme massa’s klanten die producten als wasmiddel, appelmoes of kookpannen in bulk kwamen inslaan. Kort daarna volgde ook Colruyt met een gelijkaardige promotie. De populariteit van de acties leidde tot snel uitgeputte voorraden en lege schappen, wat bij minister Beenders de alarmbellen deed afgaan.
Volgens Het Belang van Limburg wil Beenders laten onderzoeken of de supermarkten geen gebruik hebben gemaakt van lokvogelpraktijken — een verkooptruc waarbij klanten worden gelokt met promoties terwijl de producten nauwelijks of niet beschikbaar zijn.
Onderzoek naar lokvogelpraktijken
Lokvogelpraktijken zijn wettelijk verboden. Ze schaden niet alleen consumenten die misgrijpen, maar ook de concurrentie op de markt. “Ik ben absoluut voor kortingen,” zegt Beenders, “maar de regels moeten gevolgd worden. Nu zien we dat sommige supermarkten acties organiseren waarbij niet elke consument dezelfde kans krijgt. Er waren lege rekken en onduidelijke voorwaarden.”
Albert Heijn heeft al laten weten volledig mee te werken aan het onderzoek van de Economische Inspectie.
Ook eerlijke concurrentie onder de loep
Het onderzoek beperkt zich niet enkel tot consumentenbescherming. Beenders wil ook nagaan of de acties de concurrentie tussen supermarktketens op een oneerlijke manier hebben beïnvloed. Volgens Het Belang van Limburg zal ook de promotiecampagne van Colruyt onderzocht worden.
“Dergelijke gigantische kortingen zetten de markt onder druk,” klinkt het op het kabinet van Beenders. “We willen vermijden dat supermarkten elkaar op die manier in een wedloop duwen die uiteindelijk zowel leveranciers als klanten schaadt.”
