Nee, het is echt geen aprilgrap: op Roskilde koop je 24 Tuborgen van 33 cl dit jaar voor omgerekend 15 euro. Terwijl de bierprijs op alle festivals de hoogte ingaat, hebben ze op het Deense festival beslist hem serieus te doen zakken. Met 25% en als je op voorhand koopt gaat er zelfs 35% af ten opzichte van vorig jaar.
Het mooist van al is misschien nog waarom ze dat doen: voor het milieu. Dat zit zo: in tegenstelling tot op onze grote festivals, mag je op Roskilde je eigen drank meenemen.
Telkens er stemmen opgaan om dat op Roskilde aan banden te leggen, is het kot te klein. Roskildegangers zien het als een fundamenteel recht om hun eigen drank te kunnen mee binnenpakken en pikken het niet als daar wordt aan getornd.
Het probleem is dat die drank zowel op de camping als op het terrein voor een immense afvalberg zorgt. Roskilde recycleert de blikjes en flesjes weliswaar, maar, het krijgt alleen ristorno voor verpakkingen die uit Denemarken zelf komen.
Aangezien een groot deel van de festivalgangers uit andere Scandinavische landen, maar ook Duitsland en de rest van Europa komt, en die hun eigen drank meebrengen, zitten ze in Roskilde met een pak afval dat ze wel verwerken, maar dat ze niet kunnen recycleren.
Roskilde wil dus aanmoedigen dat je je drank op het festival koopt. En in plaats van te verbieden dat je je eigen drank meebrengt, gaan ze gewoon de prijs verlagen als incentive. (“Last year Roskilde Festival paid a great sum of money in refund for foreign cans – money we would much rather spend on music, service and charity.”)
Moedig. Origineel. Goedkoop
Het is bijzonder moedig en origineel. En het is goedkoop. Je kan 24 blikken van 33 cl Tuborg bestellen voor omgerekend 18 euro. je krijgt nog wel drie euro terug als je de lege blikjes weer terugbrengt. 60 cent per stuk dus. Zo’n blik kost hier tussen de 90 cent en 1.10 euro. Voor een blikje Jupiler betaal je momenteel rond de 70 cent (als je goed uitkijkt) en we vonden 24 blikken Jupiler in aanbieding voor net geen 17 euro. Roskilde duikt onder die prijs dus, het bier is bovendien koud, je moet er niet mee sleuren en, laten we toch niet vergeten dat het in Scandinavië is, niet echt bekend voor z’n lage alcoholprijzen.
Voor wie echt eco wil gaan is er nog een andere optie, Tuborg Rå, een “organic, unfiltered beer” dat helemaal “groen” is gebrouwen met alleen bio-producten. Dat is iets duurder: 20 stuks voor 15 euro.
O ja: je kan per persoon “maximaal” 10 trays van 24 koude blikjes bestellen. Dat lijkt ons overigens wel genoeg om vier dagen festival door te komen, 240 blikjes.
Pisbier
Ze doen nog meer op Roskilde dit jaar: ze gaan 425 vaten “pisbier” tappen. Dat is geen bier dat slecht smaakt, het is bier dat is gemaakt van gerecycleerde urine die in 2015 door mannelijke festivalgangers in pisbakken werd geloosd. Of dat een succes gaat worden, moeten we nog zien, maar het is in elk geval een leuke stunt.
Roskilde gaat dit jaar door van 28 juni tot en met 1 juli. De headliners zijn onder meer Foo Fighters, The Weeknd en Arcade Fire. De meeste acts worden pas in april bekendgemaakt. Het is niet alleen het grootste in Scandinavië en één van de grootste in Europa, het is ook het enige pop-en rockfestival dat in de prestigieuze 50 Things to Do in Europe Before You Die van Condé Nast staat.
Met meer dan 80.000 bezoekers, een artiestenbudget van ongeveer acht miljoen euro en een nettowinst van 2,5 à 3 miljoen euro dit jaar is er weinig verschil tussen Roskilde en de andere grote Europese festivals, zoals Rock Werchter, Pukkelpop, Rock am Ring, Pinkpop of zelfs Graspop. Maar daarmee houdt ook elke gelijkenis op.