Facebook heeft op zijn jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie F8 grootste plannen voorgesteld. Het bedrijf, dat naast Facebook ook Messenger, WhatsApp en Instagram bezit, komt met een eigen datingapplicatie. De plannen daarvoor zijn al redelijk ver gevorderd en de nieuwe app zou eind dit jaar al in een testfase beschikbaar zijn.
“This has been an intense year“, opende CEO Mark Zuckerberg de jaarlijkse Facebook F8 conference in San José in California. Na de recente privacyschandalen rond Cambridge Analytica, die hem zelfs een hoorzitting in het Amerikaanse Congres opleverden, en de verstrengelde Europese wetgeving, kon je moeilijk spreken van een understatement.
Enthousiaste Mark Zuckerberg
Maar Zuckerberg is slim genoeg om te weten dat dreigementen met de hashtag #DeleteFacebook zelden hard gemaakt worden en dat nieuwe privacymaatregelen ook een nieuwe mogelijkheid zijn om extra geld te verdienen. En misschien nog het meest van allemaal: Zuckerberg weet dat hij een monopolie heeft op sociale media.
Het was dus zeker niet de zenuwachtige terneergeslagen CEO van tijdens de hoorzittingen die we op het podium zagen, maar een optimistisch en enthousiaste Zuckerberg. Facebook had heel wat aan te kondigen, meer dan we gewoon zijn van de jaarlijkse F8 conferences, die gericht zijn op ontwikkelaars en dus vaak nogal theoretisch blijven.
"This is how we’re thinking about our responsibility — to keep people safe and also to keep building. If you believe like I do that relationships, community and bringing the world together is important – we will keep building." Mark at #F8 pic.twitter.com/Vwx2LFKL3b
— Facebook (@facebook) May 1, 2018
‘Dating’
Het grote nieuws van de dag was dat Facebook werkt aan een eigen datingapp, simpelweg ‘Dating’ genoemd. “1 op de 3 huwelijken in de VS ontstaan online. Op Facebook zitten 200 miljoen mensen die zichzelf single noemen. Als we echt betekenisvolle relaties willen bouwen tussen mensen, is deze stap misschien wel de belangrijkste”, kondigde Zuckerberg de nieuwigheid aan.
“This is Dating! Onze app is gemaakt voor echte langdurige relaties en niet voor onenightstands”, gaf de CEO een eerste sneer naar toekomstige concurrenten zoals Tinder, die vaak wel die reputatie met zich meedragen. Al blijkt ondertussen wel dat je relatiestatus op Facebook, single of getrouwd, geen invloed heeft of op je je wel of niet kan aanmelden op Dating.
Ingebouwd in de app van Facebook, maar niet zichtbaar voor vrienden
Daarna ging Zuckerberg verder in op de details van de nieuwe functie. ‘Dating’ zal terug te vinden zijn in de applicatie van Facebook; maar werkt er wel onafhankelijk van. “Je vrienden zullen niet zien dat je een profiel hebt aangemaakt en je zal ook niet aan hen voorgesteld worden in de app”, legt hij uit nadat hij nogmaals de verstrengde veiligheidsregelingen binnen het bedrijf had beklemtoond.
Facebook is taking on Tinder with new dating features. pic.twitter.com/sphzaZ8p6N
— The Verge (@verge) May 1, 2018
Meer uitleg kwam er van Facebook product chief Chris Cox. “Wie een datingprofiel aanmaakt, geeft daarbij allen zijn voornaam vrij. Informatie uit Dating verschijnt nooit op de tijdslijn van Facebook”, verduidelijkte die.
Geen dickpics
Om ervoor te zorgen dat de voorgestelde match op Facebook zo goed mogelijk bij je past, krijg je een lijst met Groups en Events te zien. Als je een van deze groepen of evenementen ontgrendelt, zie je mensen die dit ook hebben gedaan. Wie je precies te zien krijgt, hangt af van andere zaken die je ooit hebt ingegeven op Facebook zoals pagina’s die liket en diverse voorkeuren.
Als een van de voorgestelde personen je interesse wekt, kan je ermee babbelen via zijn profielfoto’s. Ook die gesprekken zijn op geen enkele manier verbonden met Facebook Messenger of WhatsApp. Je hoeft trouwens geen schrik te hebben van ongepaste dickpics want matches kunnen alleen tekst naar elkaar sturen en geen foto’s
WATCH: Facebook unveils new online dating feature. pic.twitter.com/BeMzaBgbEq
— NBC News (@NBCNews) May 1, 2018
Wat is het verschil met Tinder en zo?
Het is je waarschijnlijk al opgevallen dat ‘Dating’ wel heel veel mee heeft van andere apps zoals Tinder, die op dit moment de markt domineren. Ook qua uitzicht is er veel gelijkenis tussen beide applicaties. Andere datingapps maken echter gebruik van Facebook om aan informatie te komen voor je profiel en je echtheid te verifiëren.
Toch moeten gebruikers nu nog altijd switchen tussen applicaties als ze even op Facebook zitten en daarna op Tinder willen kijken. Zakenman Mark Zuckerberg ziet dan ook niet in waarom hij die gebruikers niet gewoon op een van zijn applicaties kan houden.
De online datingbusiness is een miljardenbusiness en het veel besproken economische model van Facebook kan die branche ongetwijfeld nog lucratiever maken. Bovendien is het een handige manier om jonge mensen actiever naar Facebook te lokken. Want hoewel Tinder veel kleiner is, is de gemiddelde gebruiker wel veel jonger.
Facebook wants to take on @Tinder with new dating tools. #F8 @DigitalTrends pic.twitter.com/bCxKHChoK2
— Christian de Looper (@CdeLooper) May 1, 2018
Maakt Facebook misbruik van zijn monopolie?
De kans dat de op het eerste zicht gewaagde zet zal slagen, is volgens kenners vrij groot. Facebook heeft dit moment qua privacy misschien wel een beetje tegen, maar ook de populaire datingapp voor homo’s, Grindr, belandde recent in zo’n schandaal. Dat toont nog maar nog maar eens aan dat we nog lang niet zo ver zijn dat persoonsgegevens veilig zijn op het internet.
Daarnaast kan Facebook ook niet echt kwalijk genomen worden dat ze opnieuw iets kopiëren en zo misbruik maken van hun monopoly. Met het invoeren van Instagram Stories om Snapchat uit de markt te spelen, was die kritiek nog enigszins terecht. Nu gaat het, zoals hierboven beschreven, over applicaties die ook jarenlang hebben gestuurd op Facebook om veilig in te loggen en informatie te verzamelen.
Gemengde reactie bij concurrenten
Toch reageert het aandeel van Match Group op het nieuws met een daling van rond de 20 procent, de grootste val in meer dan 13 jaar. Match.com is dan ook het overkoepelende bedrijf van onder andere Match.com, OkCupid, PlentyOfFish en Tinder en dus de grootste speler als het gaat over online dating.
Match.com en moederbedrijf IAC reageren dan ook heel geprikkeld op het nieuws. “We zijn verrast door hun timing aangezien er bij datingapps veel persoonlijke gegevens betrokken zijn”, zegt Mandy Gindsberg, CEO van Match.com, in een mededeling. “Dating lijkt mij een uitstekende applicatie voor de relatie tussen Rusland en de VS”, doet Joey Levin, CEO van IAC, een nog een stapje bovenop.
Alleen Bumble, de datingapp die in 2014 is gelanceerd door één van de oprichters van Tinder, reageert positief. De applicatie voert dan ook al enige tijd een juridische oorlog met Match Group en zoekt nu in Facebook een bondgenoot.
Facebook just torched Match – owners of OkCupid, PlentyOfFish, Tinder, and https://t.co/tjzSlfEeHA – with news of its dating profiles #F8 https://t.co/mWc7hEm8ic pic.twitter.com/uguusWjVo1
— The Register (@TheRegister) May 1, 2018