‘Barbie’ review: Feministisch statement verpakt in een roze cowboypak

Er zijn weinig films waar zo veel promo voor is gevoerd dan voor Barbie van regisseur Greta Gerwig. De film met Margot Robbie en Ryan Gosling in de hoofdrollen als Barbie en Ken kreeg al meerdere trailers en teasers en iedereen van fastfoodketens tot kledingwinkels lijkt mee te springen op de hype. Maar is de hype het wel waard? Wij keken naar Barbie en kunnen bevestigen: “Ja, de hype is het meer dan waard”.

Score: 8,5/10

Je kan de laatste weken niet om Barbie heen. Dat kan natuurlijk een zegen zijn voor een film, maar het kan ook een vloek worden, want de verwachtingen zijn uiteraard torenhoog. Maar hoewel je het gevoel kan hebben dat je de helft van de film ondertussen al gezien hebt, zit Barbie toch vol verrassingen en bijzondere momenten.

Roze Barbiedroom

Zoals je al kon merken in de trailers en teasers van de film, barst Barbie van het roze. Vooral de eerste minuten van de film zijn een roze Barbiedroom die je ook te zien kreeg in de trailers, de rondleiding op de set en de affiches voor de film.

Wie vroeger met Barbiepoppen speelde ,zal zeker getrakteerd worden op enkele nostalgische herinneringen. Zo zijn er verwijzingen naar verschillende iconische poppen, zijn de huizen van de Barbies een levensgrote replica van de plastieken poppenhuizen die je mogelijk nog op zolder hebt staan en zijn er heel wat verwijzingen naar hoe kinderen met Barbies spelen. Persoonlijke favorieten daarbij zijn de manier waarop Barbies in hun auto zweven, de backstory van “Weird Barbie” en de hond van “Weird Barbie”.

Feminisme in het roze

Maar je moet natuurlijk geen roze inhoudsloze film verwachten van Greta Gerwig, die in het verleden al films als Lady Bird en Little Women maakte. Ook Barbie heeft een diepere lading, die vooral feministisch getint is. In Barbieland zijn de barbies aan de macht. Barbie is president, Barbie is dokter, Barbie valt in de prijzen en Barbie speelt volleybal terwijl Ken voor haar supportert (ja, met pomponnen). Ken heeft – in z’n eigen woorden – enkel een goede dag wanneer Barbie naar hem kijkt.

Maar wanneer Barbie en Ken in de echte wereld terechtkomen, merken ze dat alles omgekeerd is. De mannen zijn aan de macht en vrouwen zijn niet te vinden in leidinggevende functies. Waar Barbie een enorme cultuurshock ervaart, ruikt Ken vooral een kans. Wat volgt is een film die het patriarchaat uitvoerig in vraag stelt.

De monoloog door Gloria (America Ferrera) is er eentje die waarschijnlijk nog lang zal blijven nazinderen, want elke vrouw zal zich minstens in een deel van haar betoog kunnen herkennen.

Oscars?

Nadat de eerste personen de film gezien hadden op de wereldpremière volgden er al opmerkingen dat Barbie Oscars verdient. En wij kunnen ons daarbij aansluiten. De acteerprestaties van Margot Robbie en Ryan Gosling zijn exceptioneel. Ze geven een persoonlijkheid aan speelgoedfiguren, die op het ene moment compleet absurd is, maar op het andere pijnlijk herkenbaar. Maar ook de andere Barbies en Kens verdienen complimenten. Zo zouden wij betalen voor een hele film van Ncuti Gatwa als Ken en zijn Weird Barbie (Kate McKinnon) en Doctor Barbie (Hari Nef) bij momenten hilarisch. Michael Cera is dan weer geboren voor de rol van Allan, de geschrapte vriend van Ken.

En ook voor regisseur Greta Gerwig lijkt een Oscar zeker op tafel te liggen. Want waar Barbie op het eerste zicht een vrolijke komedie lijkt, zet hij je toch aan tot nadenken. Zo schuwt Gerwig de maatschappijkritiek niet en zijn er momenten waarbij je denkt: “Hoe heeft Mattel dit goedgekeurd?”. Maar geen zorgen, het is niet allemaal kommer en kwel, Barbie blijft bovenal een komedie met enkele hilarische momenten. Enkele van de grappigste momenten komen bovendien van de voice-over door Helen Mirren die op verschillende momenten de vierde wand doorbreekt en de kijker of de personages rechtstreeks aanspreekt.

Barbie is een luchtige en grappige film, maar het is tegelijk ook een film die stof geeft tot nadenken. Een van de grote vraagstukken in de film is zo of Barbie een zegen of een vloek is geweest voor het feminisme. Het is een vraag waar we niet meteen een duidelijk antwoord op kunnen geven. Maar we weten wel dat die vraag een enorm amusante film heeft opgeleverd.

Bekijk hier nog eens de trailer voor Barbie:

Barbie is vanaf vandaag, woensdag 19 juli 2023, te bekijken in de Belgische cinemazalen.