Ben & Jerry’s sluit zich aan bij boycot van Facebook: “Stop de haat voor winst”

Ben & Jerry’s advertenties Facebook Black Lives Matter
EPA, Unilever

Ook de wereldberoemde ijsproducent Ben & Jerry’s sluit zich aan bij de tijdelijke boycot van Facebook. Ben & Jerry’s maant Facebook aan om harder op te treden tegen gebruikers die op het platform racisme en geweld aanwakkeren. Eerder deze week besloten de kledingmerken Patagonia en The North Face, het freelance-platform Upwork en softwaremaker Mozilla zich al aan bij de boycot. Ze zullen in juli geen advertenties op Facebook plaatsen.

De #StopHateForProfit-campagne werd op initiatief van burgerrechtenbewegingen in de VS uit de grond gestampt. Ze hebben bedrijven vorige week opgeroepen om in de maand juli geen advertenties op Facebook te zetten. Ze vinden dat Facebook-CEO Mark Zuckerberg te weinig doet om de verspreiding van haat, racisme en geweld tegen te gaan. 

Facebook kwam onder vuur te liggen omdat het, anders dan Twitter, weigert om de Amerikaanse president Donald Trump terecht te wijzen wanneer die foutieve informatie deelt. De verdediging van Zuckerberg: “Politici zijn verantwoordelijk voor hun uitspraken.”  Ook vinden de Amerikaanse burgerrechtenorganisaties het een probleem dat Facebook de rechtse nieuwswebsite Breitbart beschouwt als een betrouwbare nieuwsbron.

Facebook reageert berustend

EPA

Facebook liet in een reactie weten de beslissing van de merken te respecteren. Het bedrijf van Zuckerberg belooft om zich te blijven inspannen om haatdragende en racistische berichten van het platform te verwijderen.

In een eerdere verklaring van Facebook stond te lezen dat het bedrijf nog steeds stappen te zetten heeft om “gelijkheid en veiligheid voor onder meer de zwarte gemeenschap te stimuleren” en daarover een gesprek wil voeren met burgerrechtenorganisaties. Daarnaast kondigt Facebook aan te onderzoeken of het gevoerde beleid bijgedragen heeft tot die doelstelling.

Facebook draait voor zijn inkomsten bijna volledig op advertententies. Vorig jaar wist het bedrijf een omzet van omgerekend bijna 62 miljard euro te genereren.

Moederbedrijf doet niet mee

Opvallend is dat Unilever, het moederbedrijf van Ben & Jerry’s, niet meedoet aan de boycot. Onder meer de merken Knorr, Dove en Lipton vallen ook onder het concern. Een woordvoerder van Ben & Jerry’s zei enkele dagen geleden nog in de Amerikaanse krant The Wall Street Journal dat zijn bedrijf wel vaker een ander standpunt inneemt dan het moederbedrijf.

Gesponsorde artikelen