Review (G)I-DLE in Vorst Nationaal: Oorverdovende explosie van girlpower

De K-pop girlgroup (G)I-DLE stond op zaterdag 16 september in Vorst Nationaal in Brussel. De vijfkoppige meidengroep was voor het eerst in ons land te zien en de fans zaten daar duidelijk al een hele tijd op te wachten. Zelden maakten we een concert mee waarbij alle nummers, die nota bene voornamelijk in het Koreaans zijn, zo luid werden meegezongen.

De tijden waarin K-popgroepen tijdens hun “wereldtournee” enkel naar Azië en Noord-Amerika trokken, lijken voorbij te zijn. De afgelopen weken waren KARDTWICE en (G)I-DLE zo te zien in Europa. Die laatste stopte daarbij zelfs in België. Wij waren erbij in Vorst Nationaal in Brussel en werden overdonderd door een explosie van girlpower.

(G)I-DLE

(G)I-DLE maakte haar debuut in 2018 als zeskoppige girlgroup met het nummer Latata. In 2021 verliet Soojin echter de groep na beschuldigingen van pesten tijdens haar tijd op de schoolbanken. Sindsdien bestaat de groep uit Soyeon, Miyeon, Minnie, Yuqi en Shuhua. De groep is om verschillende redenen bijzonder te noemen. Zo zijn de meeste leden afkomstig uit andere landen dan Zuid-Korea. Soyeon en Miyeon zijn Zuid-Koreaans. Maar Minnie is Thais, Yuqi Chinees en Shuhua komt uit Taiwan. Daarnaast zijn de leden, en dan vooral Soyeon, betrokken bij het schrijven van de nummers. Soyeon neemt daarbij ook de rol van producer op zich wanneer de nummers opgenomen worden in de studio.

Maar ook de thema’s van de nummers van (G)I-DLE zijn opvallend. Zo zongen ze in hun nummer Tomboy over de genderstereotiepen die hen opgelegd worden in de K-popindustrie en kaart het nummer Nxde de seksualisering van vrouwen aan. Eerder dit jaar kwam de groep met het populaire nummer Queencard waarin zelfvertrouwen centraal staat.

Over het algemeen gaan de nummers dus over empowerment en feminisme, waarbij ze de controverse niet uit de weg gaan. Het is iets wat maar weinig gezien wordt in K-pop, waar nummers, zeker bij de vrouwelijke artiesten, doorgaans over lichtere thema’s gaan.

Live

Tegenwoordig ligt de focus bij K-popgroepen vaak op ingewikkelde choreografieën, waardoor de zang vaak naar de achtergrond verdwijnt en opgevangen wordt door backtracks. Bij (G)I-DLE was dit niet het geval. De stemmen van de vijf leden waren doorheen het volledige concert luid en duidelijk te horen. En toch werd er ondertussen ook nog steeds gedanst en vooral veelvoudig getwerkt.

Elk lid van (G)I-DLE kreeg ook haar eigen solonummer. Bij Miyeon en Soyeon ging het om hun officiële solonummers Drive en Psycho. Minnie bracht haar eigen versie van het nummer Dahlia van (G)I-DLE dat ze zelf samen met Soyeon schreef. Shuhua bracht een sexy danscover op het nummer Boys van Britney Spears en Yuqi tot slot bracht haar solonummer Could It Be, dat nog officieel moet uitkomen. Voor Yuqi haar nummer startte, gaf ze het publiek wel nog een levensles mee dat ze moeten genieten van het leven, ook na het optreden.

Maar ook tijdens de rest van het optreden toonde Yuqi zich als een volleerde publieksopwarmer en het publiek at rijkelijk uit haar hand.

Publiek

We moeten ook een deel van deze review wijden aan het publiek. Het Belgische publiek krijgt niet vaak K-popgroepen over de vloer, maar dat ligt duidelijk niet aan hun enthousiasme. Van de eerste tot de laatste noot werd elk nummer luidkeels meegezongen. Er werd daarnaast ook geschreeuwd, gegild en ook “Waar is dat feestje? – Hier is dat feestje!” was van de partij.

Maar dat laatste was absoluut geen leugen. Want het feestje was inderdaad te vinden in Vorst Nationaal tijdens het optreden van (G)I-DLE. De groep bewees dat ze zeker niet moeten onder doen voor hun bekendere collega’s in het genre.